Teatr
Carmina Burana

Carmina Burana

  • 2021-06-19, , godzina 20:00
  • Opera Krakowska, Kraków

Opis

Opera Krakowska świętuje Noc Teatrów jedną z najgłośniejszych kompozycji w historii muzyki – opartą na XII-wiecznym kodeksie wagantów, kantatą „Carmina Burana” Carla Orffa. Spektakl muzyczno-baletowy z choreografią Emila Wesołowskiego i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka będzie można zobaczyć 19 czerwca 2021 o g. 20.00 w siedzibie Opery

Podczas Krakowskiej Nocy Teatrów, 19 czerwca, Opera Krakowska wystawi sceniczną wersję kantaty „Carmina Burana” Carla Orffa w choreografii Emila Wesołowskiego i w interpretacji muzycznej Tomasza Tokarczyka. Inscenizacja miała swoją premierę w 2018 roku i spotkała się z pozytywnym przyjęciem publiczności oraz krytyków muzycznych. Jak pisała po premierze Anna Woźniakowska: „Emilowi Wesołowskiemu udało się wyczarować widowisko pełne życia, ruchu, tętniące namiętnością, radością samego istnienia”. W spektaklu wystąpią Soliści, Chór, Balet i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. 

„Carmina Burana” to powstała w 1937 roku kantata oparta są na świeckich pieśniach średniowiecznych, odnalezionych w bawarskim opactwie Benediktbeuren. Carl Orff wybrał z tego obszernego zbioru tekstów, stworzonych przez wagabundów, studentów i wędrownych kleryków, 24 pieśni i ułożył je na wzór libretta. Pierwsza część to pieśni sławiące naturę i budzącą się wiosnę, druga jest pochwałą Bachusa, trzecia mówi o rozkoszach miłości. Mottem całego utworu jest apoteoza życia i afirmacja świata. 

Strona muzyczna odznacza się prostotą melodyki i ekspozycją rytmu. Niemiecki kompozytor w swym dziele zrezygnował ze zdobyczy awangardy na rzecz powrotu do muzycznej tradycji. Jak podaje Dorota Kozińska: „Orff stworzył sugestie muzyki średniowiecznej, stroniąc od chromatyki i polifonii, snując melodie łatwo wpadające w ucho, wzorowane na i tak przecież „egzotycznych” dziełach dawnych mistrzów”. Charakter dawnych tekstów podkreślany jest poprzez obecność rozbudowanej sekcji instrumentów perkusyjnych, nierzadko pełniących funkcję ilustracyjną. 

W realizacji Opery Krakowskiej sfery: muzyczna z plastyczną i choreograficzną wpływają na siebie, oddziałują i konkurują o uwagę odbiorcy. Monumentalność dzieła i rozmach realizacji, w której nie zabraknie akrobatyki powietrznej, skonfrontowana będzie z momentami lirycznymi, z których najmocniej wybija się słynna fraza „Dulcissime”. Widowisko będzie doskonałą okazją do poznania głębi i przesłania średniowiecznej poezji, która, jak podaje Emil Wesołowski, stanowi fantastyczny impuls do działania choreograficznego. 

ip

Ostatnio dodane
Kongres futurologiczny
Agnieszka Jakimiak o spektaklu "Kongres futurologiczny": Możemy wyobrazić sobie lepszą rzeczywistość [FOTO]

Przedstawienie Wrocławskiego Teatru Współczesnego w koprodukcji z Teatrem Współczesnym w Szczecinie zadebiutuje 11 czerwca.

Jagoda Szelc
Jagoda Szelc o reżyserii spektaklu "Maszyna": Panoptykon na lewą stronę [Wywiad]

To jest jak przestawić się z francuskiego na migowy - mówi reżyserka filmowa, która spróbowała swych sił w teatrze.

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

Casting do "High School Musical"!
Casting do "High School Musical"!

Gliwicki Teatr Muzyczny organizuje Casting do przedstawienia "High School Musical"!

Makbet - kondycja mordercy
Makbet - kondycja mordercy Kraków

Napisana około 1606 roku tragedia Williama Shakespeare’a jest jednym z lepszych dramatów o "ciemnej stronie ludzkiej duszy". Jak poradził sobie z nim Andrzej Wajda, reżyser spektaklu w Teatrze Starym?