Opis spektaklu
Inspiracją spektaklu Pawła Miśkiewicza było najważniejsze dzieło Canettiego -
"Masa i władza". Canetti pod wpływem osobistych doświadczeń całe życie
poświęcił próbie zrozumienia mechanizmów działania masy w historii i w życiu
jednostki. W "Auto da fé" bardzo wyraźne są ślady długoletnich i
wielostronnych studiów autora na temat tego, czym jest tłum.
Pierwsza część jest nie tyle opowieścią o wybitnym naukowcu i jego gospodyni, która
wyrzuca go z domu, ile pojedynkiem dwóch racji, dwóch światopoglądów, więcej - dwóch
teatrów. Bastion intelektu do pewnego momentu chroni głowę przed światem, w końcu
jednak obie strony zaczynają balansować na granicy obłędu. W drugiej części, po
wygnaniu Kiena z domu, dochodzi do bezpośredniego dotknięcia rzeczywistości przez głównego
bohatera. "Idealne Niebo", burdel, do którego trafia, przypomina rodzaj schronu
czy kościoła, pozostałość po katastrofie - Kien spotyka tu ostatnich mieszkańców obłąkanej
rzeczywistości. Jego przewodnikiem po tym ziemskim piekle jest garbus Fischerle.
Historia, która w pierwszej części przedstawia starcie dwóch światów, Kiena i
Teresy, w drugiej zaczyna żyć własnym życiem, wykoślawia się, rozrasta i obejmuje
kilkanaście ludzkich obsesji i obłędów.