Dzieje się - Teatr

Kosmos na Festiwalu Conrada

2009-10-27 14:28:28 | Kraków
 Jako jedno z najciekawszych i najbardziej wyczekiwanych wydarzeń 1 Międzynarodowego Festiwalu Literatury im. Josepha Conrada zapowiada się spektakl Kosmos w wykonaniu Teatru Gardzienice. Będzie to pierwsze przedstawienie słynnego teatralnego maratonu aktorów Włodzimierza Staniewskiego poza macierzystą sceną Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice.


We czwartek i  piątek (5 i 6 listopada) o godz. 20 przestrzenie krakowskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (ul. Straszewskiego 21-22) zostaną otwarte dla jednej z najciekawszych polskich grup teatralnych. Dwa wieczory i dwie odsłony teatralnego arcydzieła: spektakl – składający się z Metamorfoz wg Apulejusza, Odysei oraz Ifigenii wg Eurypidesa zostanie zaprezentowany w formie maratonu teatralnego nawiązującego do idei przewodniej czwartego dnia festiwalu: Pokusa Mitu.

Imponująca mieszanka sztuki inscenizacyjnej, kunsztu, tekstu i muzyki jest wynikiem gruntownych badań, jakie grupa z Gardzienic prowadzi od wielu lat. Dotyczą one przede wszystkim antycznych źródeł teatru i polegają na wskrzeszeniu nieużywanych od dawna technik gry aktorskiej, odświeżeniu znaczeń antycznych tekstów dramatycznych i reinterpretacji mitów. Bardzo istotną rolę odgrywa w nich śpiew i koncepcja narodzin dramatu z ducha muzyki. Wokalne umiejętności aktorów i organizm, jakim jest w tych spektaklach chór, zadziwiają spójnością i skalą dramatyzmu. Na scenie mieszają się mity, bogowie, moce, rozpętują się ekstatyczne dionizyjskie tańce.

Poszczególne części Kosmosu były z powodzeniem grane na scenach Nowego Jorku, Londynu, Berlina i Moskwy, przynosząc reżyserowi i aktorom ogromne uznanie. „The Los Angeles Times” napisał o Gardzienicach: Ci, którzy odrzucają awangardowy teatr jako fałszywy, uwieczniony przez intelektualną wyniosłość, nigdy nie zetknęli się z twórczością tej grupy. Jest ona tak prawdziwa i tworzona z takim poświęceniem, iż przybliża nas tka blisko boskiej istoty sztuki i teatru, że jesteśmy skłonni niemal wejść w tę konfliktową, drażliwą kulturę. Dodatkową atrakcją przedstawienia Ifigenii będzie jej rzadka prezentacja z muzyką orkiestry pod dyrekcją Mikołaja Blajdy.

We wtorek (3 listopada) zapraszamy natomiast do Teatru Bagatela (Scena na Sarego, ul. Sarego 7) na spektakl Otello w reżyserii Macieja Sobocińskiego. Inscenizacja pozostaje wierna wobec tekstu. Choć rozegrana jest w uwspółcześnionym kostiumie, w minimalistycznej, geometrycznie zaprojektowanej, jasnej przestrzeni, jest w gruncie rzeczy przestrzenią, w której rozgrywa się dramat namiętności, oskarżeń o zdradę, wreszcie – śmierci. Inność szekspirowskiego bohatera nie jest tutaj powierzchowna i dotyczy czegoś więcej niż tylko odmiennego koloru skóry. Różnica dotyczy najgłębszych wymiarów jego tożsamości – kulturalnych, politycznych, społecznych i egzystencjalnych. Zabójstwo Desdemony jest u Sobocińskiego nieuchronne, przepowiadane kilkakrotnie powracającą sceną z Otellem niosącym w ramionach martwą żonę. Jego Otello, to Otello widziany z perspektywy popełnionego już morderstwa, w którym kolejne sceny stanowią retrospektywną próbę zrozumienia genezy nieszczęścia. Oglądamy doskonale wyreżyserowaną przez Jagona intrygę, od początku świadomi jej tragicznego finału.


 
Słowa kluczowe: 1 Międzynarodowy Festiwal Literatury im. Conrada, kosmos, teatr gardzienice, Staniewski, Otello
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Polecamy
Pustka. Pustynia. Nic.
Spektakl "Pustka. Pustynia. Nic." rusza w trasę po Polsce

Wrocławski Teatr Pantomimy ruszy w objazd w ramach programu Teatr Polska.

Ostatnio dodane
Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

Makbet - kondycja mordercy
Makbet - kondycja mordercy Kraków

Napisana około 1606 roku tragedia Williama Shakespeare’a jest jednym z lepszych dramatów o "ciemnej stronie ludzkiej duszy". Jak poradził sobie z nim Andrzej Wajda, reżyser spektaklu w Teatrze Starym?

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.