Recenzje - Teatr

Klarowne zawiłości Wyspiańskiego

2007-11-23 13:39:56 | Kraków

 Twórczość Wyspiańskiego inspirowała wielkich twórców teatr m.in.: Schillera, Kantora, Grotowskiego, Swinarskiego, Jarockiego, Wajdę, Grzegorzewskiego. Zainspirowała również reżyserkę PWST Annę Polony. Inscenizacje "Klątwy" możemy oglądać na scenie PWST już od października.


Klątwa to historia oparta na autentycznych wydarzeniach. Miejscową wieś ogarnia susza. Chłopi twierdzą, że przyczyną jest gniew Boga. Bóg każe wieś za grzech popełniony przez Księdza i Młodą. Ludność wsi wyznaje zasady pogańskie i w świetle tych ocenia postępowanie tych dwojga. Ksiądz nie potrafi dokonać wyboru między miłością a powołaniem, a Młoda uważa, że konieczna jest ofiara ludzka, aby móc się oczyścić. Sztuka nawiązuje do tragedii antycznej oraz do współczesnych zjawisk fanatyzmu.

Tragedia Stanisława Wyspiańskiego z roku 1899, oparta na autentycznych wydarzeniach to materiał nie łatwy do scenicznego zobrazowania, głównie ze względu na język dramatu. Z tym jednak w spektaklu Anny Polony aktorzy radzą sobie znakomicie. Podobnie z grą, która jest urozmaicona, zaś ruch sceniczny - przemyślany i porządkujący akcję. Scenografia spektaklu nawiązuje do XIX w. atmosfery we wsi i jest bardzo klarowna. Na scenie widzimy drewniane zabudowania: fragment domu, ganek, kamienny murek, bramę, stół. Wszystko na jasnoniebieskim tle. Kostiumy w dawnym stylu wywołują wrażenie swojskości i przytulności, dzięki czemu uwypuklone zostają aspekt grzechu i społecznej anatemy, które wydawałby się nie dotyczyć tak pięknego i pobożnego zarazem miejsca. Całość jest spokojnym w formie, ale przez to klarownym przedstawieniem dramatu jednego z wybitniejszych polskich pisarzy.

Alicja Jasiok
(alicja.jasiok@dlastudenta.pl)


Stanisław Wyspiański
„Klatwa"

Spektakl dyplomowy studentów IV roku Wydziału Aktorskiego
Reżyseria: Anna Polony
Scenografia: Adam Łucki

Występują:
Matylda Baczyńska, Magdalena Kozińska, Agnieszka Radzikowska, Kornelia Trawkowska, Joanna Zubrycka, Rafał Fudalej, Łukasz Krzemiński, Łukasz Nagórski, Łukasz Raś, Rafał Sadowski
oraz studenci II r. WA: Menioelle de Cizancourt, Paulina Puślednik, Małgorzata Moskalewicz, Julia Wyszyńska, Daniel Dobosz, Miron Jagniewski, Mateusz Kościukiewicz, Marcin Lewandowski, Andrzej Plata, Rafał Szumera



Słowa kluczowe: Klątwa recenzja PWST wyspiański wrocław
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
PidÅźamowcy
Pidżamowcy - Manhattany ekstazy [Recenzja spektaklu]

Bez znieczulenia o polskim szpitalnictwie. Oceniamy nową premierę teatru WTW.

Makbet
Makbet - recenzja spektaklu

Oceniamy nowy spektakl Teatru Muzycznego Capitol.

Szaberplac, moja miłość
Szaberplac, moja miłość - recenzja spektaklu

Oceniamy nową premierę Wrocławskiego Teatru Współczesnego.

Polecamy
Byskotliwie, "subtelnie", skutecznie
Byskotliwie, "subtelnie", skutecznie Kraków

„Oczyszczenie” - zachwyca i przyciąga widzów: błyskotliwością dialogów, prowokacją ukrytą pod subtelnościami i skutecznością w wywoływaniu dobrego nastroju.

Król umiera, czyli ceremonie
Król umiera, czyli ceremonie Kraków

Niezwykle zabawny, ale tylko powierzchownie, bo jak długo zabawna może być obserwacja czyjegoś odchodzenia? Gorzki, ale przynoszący dobre zakończenie. Nie nudny, bo sprawnie żonglujący słowem, o właściwej dramaturgii i operujący zarówno subtelnymi, jak i bardziej ekspresjonistycznymi obrazami - Król umiera, czyli ceremonie Eugene Ionesco w reżyserii Piotra Cieplaka w Starym Teatrze w Krakowie.

Ostatnio dodane
PidÅźamowcy
Pidżamowcy - Manhattany ekstazy [Recenzja spektaklu]

Bez znieczulenia o polskim szpitalnictwie. Oceniamy nową premierę teatru WTW.

Makbet
Makbet - recenzja spektaklu

Oceniamy nowy spektakl Teatru Muzycznego Capitol.