Dzieje się - Sztuka

Weterani polskich szos - wystawa

2008-03-07 09:12:22 | Kraków
junakOkoło trzydziestu pojazdów oraz akcesoria motoryzacyjne zobaczyć można na jednej z wystaw stałych w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Ta kolekcja pojazdów polskiej produkcji jest jednym z najliczniejszych zbiorów tego typu w kraju.

Na wystawie „Historia polskiej motoryzacji” prezentowane są samochody i motocykle, które wyznaczały kolejne etapy rozwoju polskiej motoryzacji. Bo trzeba zauważyć, że pierwszy spalinowy pojazd mechaniczny na ulicach Krakowa pojawił się już w 1895 roku.

Eksponaty podzielone są na kilka kategorii. Pierwsza z nich to polskie prototypy, a należą do nich m.in. Prototyp samochodu małolitrażowego Beskid 106, prototyp mikrosamochodu Mikrus oraz prototyp mikrosamochodu Smyk. Ten ostatni jest wyjątkowo ciekawy, gdyż nie ma…drzwi. Wejście do samochodu znajduje się w przedniej ścianie, którą trzeba odchylić. Opracowano go w 1950 roku jako tani pojazd rodzinny Smyk nie wszedł jednak nigdy do seryjnej produkcji, gdyż wyparł go Mikrus. Smyków wyprodukowano zaledwie 20.

Drugą kategorią w „Historii polskiej motoryzacji” są polskie Syrenki. Samochody te opracowano w latach 1953-1954 w Fabryce Samochodów osobowych w Warszawie. Produkowano je przez 26 lat. Choć stopniowo je modernizowano, Syrena nigdy nie stała się w pełni nowoczesnym pojazdem dla „klasy robotniczej”. W 1983 roku zostały jednak wycofane z produkcji, gdyż zastąpił je licencyjny Polski Fiat 126p, produkowany od 1973 roku.

I to właśnie „Fiaty na polskich drogach” są trzecią grupą eksponatów. W latach 1970. nasze drogi były zapełnione Fiatami 125p a potem 126p. Ale wystawa prezentuje także
polskiego Fiata 508 III Junak, którego produkowano jeszcze przed wojną. W latach 30. ubiegłego stulecia był on najpopularniejszym samochodem na drogach II Rzeczypospolitej. Jego produkcję uniemożliwił wybuch wojny, ale to ona zapoczątkowała trwającą do dziś polsko-włoską współpracę w przemyśle samochodowym.

Inną kategorią są Warszawy z Żerania. W Polsce Warszawę produkowano w wersjach pick-up, kombi,motocykl sanitarka, taxi. Warszawa 200 była pierwszym samochodem osobowym produkowanym w Polsce po 1945 roku. Charakteryzowała ją niska awaryjność i prostota technologiczna, jednak jej wadą było duże zużycie paliwa.

W muzeum zobaczyć można także polskie historyczne motocykle, a wśród nich Junaka M 07 ze Szczecińskiej Fabryki Motocykli z 1958 r., WFM M 06 z 1959 r., SHL M 17 Gazela wyprodukowanego w 1970 roku w Kielcach. Ciekawy jest też motocykl CWS M111 produkowany seryjnie w latach 1933-1939 głównie na zamówienie rządowe jako wyposażenie dla Wojska Polskiego.
Na wystawie prezentowane są też skutery i motorowery, np. Komar 2 czy Osa M 52.

Jednak to, co od początku przyciąga wzrok zwiedzającego, to stojące na środku omnibusy i tramwaje konne. Historia miejskiej komunikacji w Krakowie sięga drugiej połowy XIX wieku. Początkowo była to komunikacja omnibusowa, potem, od roku 1882, tramwajowa konna. Zelektryfikowany tramwaj ruszył już w 1901 roku. Pierwsza linia łączyła Dworzec Główny z Mostem Podgórskim, a tramwaj zatrzymywał się na życzenie pasażera. Dopiero w 1883 roku wytyczono 11 przystanków.

Kolekcja zabytkowych pojazdów jest systematycznie uzupełniana oraz konserwowana. Warto dodać, że część z nich utrzymywana jest w pełnej sprawności technicznej, gdyż biorą one udział w paradach oraz rajdach weteranów szos.
Agnieszka Nowak

Słowa kluczowe: Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie historia motoryzacji
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Dizajn na fali
Rusza Cykl "Dizajn na fali" z myślą o studentach Kraków

Pierwsze spotkanie odbędzie już 20 marca!

Polecamy
WieÅźa Eiffla
Wieża Eiffla nocą, czyli zasady fotografowania zabytków i eksponatów muzealnych

Kilka przydatnych informacji odnośnie tego, co wolno fotografować, nie tylko podczas wakacji.

19. Przegląd Sztuki SURVIVAL
Ruszył konkurs w ramach 19. Przeglądu Sztuki SURVIVAL we Wrocławiu

"Nigdzie stąd nie pojedziecie" to hasło przewodnie wydarzenia.

Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Dizajn na fali
Rusza Cykl "Dizajn na fali" z myślą o studentach Kraków

Pierwsze spotkanie odbędzie już 20 marca!

Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Lord of the Dance w Polsce!
Lord of the Dance w Polsce!

Dynamiczne i barwne widowisko Michael’a Flatley’a jest już legendą, która bezustannie oczarowuje widzów na całym świecie, wprawiając w zachwyt bogatą oprawą sceniczną i fascynując ekspresją ruchu.