Dzieje się - Sztuka

Eneasz i Sybilla goszczą w Krakowie…

2008-02-23 11:02:29 | Kraków
 …a nad całą sytuacją czuwają władcy świata umarłych - Pluton i Persefona. Ciągnięci przez biało-czarne rumaki przemykają ponad wszystkim w swym rydwanie. Obraz „Eneasz i Sybilla w świecie podziemnym” nie przypadkowo zawisnął tuż obok jednego z malowideł Rembrandta, którego nauczycielem był Swanenburgh.

Niestety twórczość Swanenburgha jest nam mniej znana. Z dumą jednak możemy pochwalić się obecnością jego dzieła w Polsce. Lata spędzone przez artystę we Włoszech i poznanie kultury rzymskiej przyczyniło się do powstania dzieł o tematyce mitologicznej. Na jego twórczość ogromny wpływ mieli również malarze flamandzcy tj. Jan Breughel Starszy czy Hieronim Bosch. Czerpał od nich umiejętność ukazywania pejzażu podziemnego i ognia.

Jego płomienie są przerażająco realne. Sam obraz powstał pod natchnieniem VI księgi „Eneidy” Wergiliusza. Kiedy Eneaszowi i jego rodzinie udaje się uciec z płonącej Troi i po długim czasie osiedlić się w Lacjum, decyduje się na podróż do świata umarłych. Drogę do Hadesu wskazuje mu kapłanka Sybilla. Obie postaci – Sybilla jako piękna kobieta i Eneasz, rycerz w hełmie z czerwonym pióropuszem – ukazują się na obrazie dwukrotnie. Patrząc na lewo, dostrzegamy ich na rufie łodzi Charona, wypełnionej nagimi ciałami, która dryfuje w zaświaty.

Tam, wróżbitka tłumaczy Eneaszowi okrucieństwa Tartaru – przedstawionego jako ogromne zamczysko otoczone płonącymi rzekami. Nieopodal znajduje się jaskinia, gdzie znów dostrzegamy bohaterów. Stanowi ją rozwarta paszcza Lewiatana będąca drogą do świata zmarłych, bramą Hadesu. Tutaj również malarz przedstawia upersonifikowane chrześcijańskie grzechy główne – pod postaciami starych, brzydkich, pokrytych zmarszczkami kobiet.

Motywy przedstawione na obrazach Swanengurgha łączą religię chrześcijańską z wierzeniami antycznymi. Przenikanie się różnych światów i ukazywanie fantastycznych konwencji nie było artyście obce. Malarz stosował podobne zabiegi w innych swoich dziełach tj.: „Kuszenie św. Antoniego” czy „Piekło”.
 
 
Klaudia Grzesiak
 
fot. dlaStudenta.pl


Słowa kluczowe: Eneasz i Sylbilla, obraz, muzeum nardowe,Swanenburgh
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Dizajn na fali
Rusza Cykl "Dizajn na fali" z myślą o studentach Kraków

Pierwsze spotkanie odbędzie już 20 marca!

Polecamy
Wawel podziemny cz. 1
Wawel podziemny część 1. - nowa trasa stała pod wschodnim skrzydłem Zamku

To złożony i innowacyjny projekt wystawienniczy, archeologiczny i architektoniczno-budowlany.

markrothkoart
Dosztukuj się: 9 ciekawostek o Marku Rothko

Dowiedz się najciekawszych faktów o tym artyście!

Ostatnio dodane
Konkurs Fotograficzny Głębia Spojrzenia
Zbliża się 11. edycja Studenckiego Konkursu Fotograficznego "Głębia Spojrzenia"

Podziel się ze światem swoimi fotografiami i wygraj wyjątkowe nagrody.

Dizajn na fali
Rusza Cykl "Dizajn na fali" z myślą o studentach Kraków

Pierwsze spotkanie odbędzie już 20 marca!

Popularne
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce
Pierwszy pokaz największej fontanny w Polsce

Nowa fontanna we Wrocławiu to największa i najdroższa tego typu inwestycja w Polsce.

Depeszowcy kontra depesze
Depeszowcy kontra depesze

Tutaj każdy chce mieć swój dekalog. Każdy depesz, względnie depeszowiec wiesza go potem na ścianie, obok mnóstwa tłustych, cudownie odbijających światło, wycałowanych i w

Lord of the Dance w Polsce!
Lord of the Dance w Polsce!

Dynamiczne i barwne widowisko Michael’a Flatley’a jest już legendą, która bezustannie oczarowuje widzów na całym świecie, wprawiając w zachwyt bogatą oprawą sceniczną i fascynując ekspresją ruchu.