Studenci AGH budują bolid wyścigowy
2013-03-29 14:49:30 | KrakówFormuła Student to największe na świecie studenckie wydarzenie związane ze sportem motorowym. Prowadzony przez Instytut Inżynierii Mechanicznej (Institution of Mechanical Engineers) projekt skupia studentów z uniwersytetów na całym świecie i stanowi jedną z części globalnej serii Formuła SAE, w której celem każdego zespołu jest budowa od podstaw jednomiejscowego bolidu wyścigowego startującego później w zawodach na najważniejszych torach wyścigowych na świecie. Gotowy pojazd bierze udział w różnego rodzaju konkurencjach statycznych i dynamicznych dając możliwość sprawdzenia zasadności zastosowanych w nim rozwiązań technicznych i biznesowych. Rywalizacja z ponad setką innych zespołów daje możliwość porównania się z najlepszymi na świecie.
Cechy Formuły Student:
• wysokiej jakości projekt inżynieryjny bardzo ceniony przez uniwersytety,
• oglądana przez przemysł motoryzacyjny i wykorzystywana jako pomost do przejścia z uczelni do miejsca zatrudnienia,
• możliwość doświadczenia pracy w innowacyjnym zespole wyścigowym,
• certyfikacja uczestnictwa w rzeczywistym doświadczeniu inżynierskim.
Formuła Student to zawody odbywające się corocznie w lipcu na słynnym torze wyścigowym Silverstone w Anglii. Każda z drużyn zobowiązuje się stworzenia prototypu jednomiejscowego bolidu wyścigowego biorącego udział w różnego rodzaju konkurencjach. Zespoły sprawdzają wyniki swojej pracy w próbach zwrotności, sprintu, a także w 22- kilometrowym wyścigu będącym meritum zawodów. Zobligowane są też do przedstawienia pojazdu hipotetycznemu przedsiębiorstwu produkcyjnemu w czasie prezentacji biznesowej. Samochód musi nie tylko charakteryzować się odpowiednimi właściwościami z zakresu przyspieszenia, hamowania czy prowadzenia, ale powinien być także tani w produkcji oraz niezawodny. Daje to możliwość zastosowania różnych strategii w dążeniu do celu i pokazuje innowacyjne podejście do zagadnienia przez niektóre teamy wykorzystujące do napędu swoich samochodów technologie hybrydowe i elektryczne. Jednocześnie należy wykazać logikę wszystkich zastosowanych rozwiązań, aby przedstawiany model satysfakcjonował obie strony konkursu.
Projekt budowy bolidu Formuły Studenckiej to kooperacja kół naukowych Mechatronix i Zarządzanie tworzących wspólnie zespół AGH Racing. Jesteśmy jednym z zaledwie kilku zespołów w Polsce uczestniczących w projekcie Formuła Student. Pomysłodawcami budowy pojazdu była grupa entuzjastów motoryzacji z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki AGH, którzy na początku 2012 roku zainicjowali całe wydarzenie. Obecnie zespół liczy ponad 70 osób podzielonych na mniejsze grupy odpowiadające za poszczególne podzespoły bolidu i części składowe projektu.
Bolid Formuły Studenckiej jest pomniejszoną kopią prawdziwego samochodu wyścigowego i musi spełniać rygorystyczne wymagania z zakresu bezpieczeństwa oraz właściwości jezdnych. W tym celu w fazie projektowania wykorzystywane są różnego rodzaju programy i platformy (np. CAD, CAM, CAE, Solid Works do projektowania, Teamlab do zarządzania projektem, czy ANSYS do projektu karoserii i elementów aerodynamicznych). Wykonywane są też projekty poszczególnych części składowych, symulacje obciążeń na nie działających, a następnie ich fizyczne prototypy. Wszystkie te prace pozwalają zapewnić odpowiednią trwałość, jakość oraz bezpieczeństwo w końcowym stadium budowy oraz w czasie testowania bolidu.
Sercem całego pojazdu jest silnik pochodzący z motocykla Honda CBR 600RR. Ze względu na surowe obostrzenia regulaminowe (zwężka na dolocie) został dodatkowo doładowany sprężarką mechaniczną, aby polepszyć osiągi. Pozwala ona na zastąpienie doładowania dynamicznego doładowaniem statycznym, co przyczynia się do całkowitej zmiany charakterystyki momentu obrotowego. Optymalizacja silnika przy użyciu sterownika wolnego sterowania pozwala idealnie przystosować jego parametry do warunków jezdnych pojazdu.
Zapraszamy na: www.racing.agh.edu.pl, www.facebook.com/aghracing.
ip