Opis
Dynamiczny rozwój komunikacji umożliwiającej łatwe
i szybkie podróże, budowa systemów ekonomicznych obejmujących cały
świat i błyskawiczne przekazywanie informacji za pośrednictwem
nowoczesnych mediów doprowadziły do ukształtowania się nowej formy
kultury: popularnej i „dla ludu”, a równocześnie wykorzystującej wątki
kultury elitarnej. Tworzona przez wielki przemysł rozrywkowy, powielana
w milionach kopii przez media masowe, trafia do wielkiego kręgu
odbiorców. Charakterystyczną jej cechą jest powszechność na skalę
światową i – co za tym idzie – przenoszenie treści z jednej kultury do
drugiej, a także łączenie różnych obszarów kulturowych.
Kraje Dalekiego Wschodu, które po II wojnie światowej dołączyły do światowej czołówki ekonomicznej, stworzyły własną wersję kultury popularnej. Stała się ona częścią kultury globalnej, żeby wspomnieć choćby kino Hongkongu, animację japońską czy chińską i japońską muzykę pop. Spróbujemy przybliżyć specyfikę dalekowschodniej popkultury i prześledzić, jak wykorzystuje ona i przekształca własne i zachodnie tradycje kulturowe.
Naszym celem jest też pokazanie różnorodności kultur popularnych krajów Dalekiego Wschodu. Choć na pierwszy rzut oka wyglądają jak kopie „Ameryki”, w rzeczywistości są dużo bardziej „lokalne”. Ta różnorodność staje się podstawą budowania nowych tożsamości etnicznych i narodowych. I w tym aspekcie popkultura staje się czymś więcej niż tylko rozrywką, w gruncie rzeczy tworzy mainstream kultury współczesnej. Dlatego mamy nadzieję, że wykłady nasze przez pryzmat tego konkretnego tematu dadzą szerszy wgląd w życie społeczno-kulturalne omawianych krajów.
08.04
Godzina 18.00
Tajwan – mieszanie się (pop)kultur
dr Bogdan Zemanek, Katedra Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego
22.04
Godzina 18.00
Azjatycki Hollywood – rzecz o kinematografii Hongkongu
dr Piotr Kletowski, Wydział Studiów Międzynarodowych i Regionalnych Uniwersytetu Jagiellońskiego
29.04
Godzina 18.00
Zhang Yimou – mistrz wielkich widowisk
prof. dr hab. Alicja Helman, Uniwersytet Jagielloński
06.05
Godzina 18.00
Odkrywanie peryferii Japonii: muzyka Okinawy
dr Stanislaw Meyer, Zakład Japonistyki i Sinologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
13.05
Godzina 18.00
Popkulturowe oblicze chińskiej prasy
Wisława Szkudlarczyk-Brkić, Zakład Języków Chin Katedry Orientalistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
20.05
Godzina 18.00
Popkultura w wersji glamour: magazyny ilustrowane
mgr Adina Zemanek, Katedra Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego
27.05
Godzina 18.00
Popkultura a tożsamość – Tajwan
dr Bogdan Zemanek, Katedra Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego
03.06
Godzina 18.00
Kultura muzyki pop w wietnamskich środowiskach młodzieżowych
dr Teresa Halik, Instytut Językoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
10.06
Godzina 18.00
Japoński teatr klasyczny jako źródło tematów kultury popularnej
mgr Wioletta Laskowska, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Kraje Dalekiego Wschodu, które po II wojnie światowej dołączyły do światowej czołówki ekonomicznej, stworzyły własną wersję kultury popularnej. Stała się ona częścią kultury globalnej, żeby wspomnieć choćby kino Hongkongu, animację japońską czy chińską i japońską muzykę pop. Spróbujemy przybliżyć specyfikę dalekowschodniej popkultury i prześledzić, jak wykorzystuje ona i przekształca własne i zachodnie tradycje kulturowe.
Naszym celem jest też pokazanie różnorodności kultur popularnych krajów Dalekiego Wschodu. Choć na pierwszy rzut oka wyglądają jak kopie „Ameryki”, w rzeczywistości są dużo bardziej „lokalne”. Ta różnorodność staje się podstawą budowania nowych tożsamości etnicznych i narodowych. I w tym aspekcie popkultura staje się czymś więcej niż tylko rozrywką, w gruncie rzeczy tworzy mainstream kultury współczesnej. Dlatego mamy nadzieję, że wykłady nasze przez pryzmat tego konkretnego tematu dadzą szerszy wgląd w życie społeczno-kulturalne omawianych krajów.
08.04
Godzina 18.00
Tajwan – mieszanie się (pop)kultur
dr Bogdan Zemanek, Katedra Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego
22.04
Godzina 18.00
Azjatycki Hollywood – rzecz o kinematografii Hongkongu
dr Piotr Kletowski, Wydział Studiów Międzynarodowych i Regionalnych Uniwersytetu Jagiellońskiego
29.04
Godzina 18.00
Zhang Yimou – mistrz wielkich widowisk
prof. dr hab. Alicja Helman, Uniwersytet Jagielloński
06.05
Godzina 18.00
Odkrywanie peryferii Japonii: muzyka Okinawy
dr Stanislaw Meyer, Zakład Japonistyki i Sinologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
13.05
Godzina 18.00
Popkulturowe oblicze chińskiej prasy
Wisława Szkudlarczyk-Brkić, Zakład Języków Chin Katedry Orientalistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
20.05
Godzina 18.00
Popkultura w wersji glamour: magazyny ilustrowane
mgr Adina Zemanek, Katedra Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego
27.05
Godzina 18.00
Popkultura a tożsamość – Tajwan
dr Bogdan Zemanek, Katedra Bliskiego i Dalekiego Wschodu Uniwersytetu Jagiellońskiego
03.06
Godzina 18.00
Kultura muzyki pop w wietnamskich środowiskach młodzieżowych
dr Teresa Halik, Instytut Językoznawstwa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza
10.06
Godzina 18.00
Japoński teatr klasyczny jako źródło tematów kultury popularnej
mgr Wioletta Laskowska, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
www.krakow.pl