Orlando Furioso
Opis spektaklu
Nie po raz pierwszy wziął Vivaldi na warsztat libretto Grazio Bracciolego oparte na motywach Orlanda Szalonego Ariosta – utworu, który chyba jak żaden inny działał na wyobraźnię barokowych librecistów i kompozytorów. Szaleństwa zakochanego w egzotycznej księżniczce paladyna i – również obfitujące w miłosne zapętlenia – intrygi czarodziejki Alcyny, dwa ważne wątki eposu Ariosta stanowiły pożywkę dla sceny muzycznej wprost wymarzoną! Handel poświęcił Orlandowi aż trzy opery, z których jedną - Alcinę – publiczność Opera Rara będzie miała okazję poznać w październiku, podczas kolejnej odsłony cyklu. Teraz przyszedł czas na ujęcie Vivaldiego. W warstwie muzycznej Orlando Furioso otwiera przed słuchaczem wielkie bogactwo wirtuozowskich arii, to lirycznych, to znów pełnych dramatyzmu, brawurowych chórów, a także sugestywnych recytatywów, z których część, jak choćby zamykająca Akt II skarga popadającego w obłęd Orlanda, stanowi miniaturowe arcydzieła. W komentarzu załączonym do wydanego przez Naive nagrania tej opery w wykonaniu Ensemble Matheus (ale z innym składem solistów) Fédéric Delamea określił Orlanda mianem dramaturgicznego credo weneckiego kompozytora… Wsłuchajmy się w nie.