Opis spektaklu
Napisana około 1606 roku tragedia Williama Shakespeare'a jest jednym z lepszych dramatów o "ciemnej stronie ludzkiej duszy". Jak poradził sobie z nim Andrzej Wajda, reżyser spektaklu w Teatrze Starym?
Scenografia w "Makbecie" Andrzeja Wajdy to przestrzeń całkowicie zanurzona w czerni. To wiodąca barwa spektaklu, podkreślająca funeralną atmosferę. Utrzymanie całości w ciemnych tonach (czerń, szarość, ciemna zieleń) z dodatkiem czerwieni w przypadku sznurów, na których wiszą trupy oraz długiego, wąskiego dywanu - jest niewątpliwym strzałem w dziesiątkę. Rola koloru jest znacząca - pozwala ująć całość w metaforę sumienia. Czerń sceny ilustruje ciemność duszy Makbeta i ciężkość sumienia, ukazuje kondycję mordercy jako człowieka - skazanego na poruszanie się w z góry określonych sytuacjach, które dodatkowo sam napędza, a od których nie ma uwolnienia, tak jak nie ma uwolnienia od raz wypowiedzianego proroctwa. Zadziwia w tym kontekście fantazyjne połączenie współczesnych strojów wojskowych z niemalże średniowiecznymi mieczami, stołem a la Tolkien i rzędem tarcz a la fortyfikacje Asterixa.
Warstwę treściową pozostawił Wajda praktycznie bez zmian, redukując jednak pewne obrazy: scenę ucieczki Lady Makduff przed mordercami, która u Wajdy zostaje schwytana i wyniesiona, pozasceniczną śmierć Makbeta, który u Wajdy ponosi ją od miecza, scenę "żywego lasu", scenę gotowania przez czarownice "bezimiennego dzieła". Z inscenizacji znanego malarza, reżysera, scenarzysty i scenografa wyłania się wizja makbetowskiego Świata Zbrodni.
Scenografia w "Makbecie" Andrzeja Wajdy to przestrzeń całkowicie zanurzona w czerni. To wiodąca barwa spektaklu, podkreślająca funeralną atmosferę. Utrzymanie całości w ciemnych tonach (czerń, szarość, ciemna zieleń) z dodatkiem czerwieni w przypadku sznurów, na których wiszą trupy oraz długiego, wąskiego dywanu - jest niewątpliwym strzałem w dziesiątkę. Rola koloru jest znacząca - pozwala ująć całość w metaforę sumienia. Czerń sceny ilustruje ciemność duszy Makbeta i ciężkość sumienia, ukazuje kondycję mordercy jako człowieka - skazanego na poruszanie się w z góry określonych sytuacjach, które dodatkowo sam napędza, a od których nie ma uwolnienia, tak jak nie ma uwolnienia od raz wypowiedzianego proroctwa. Zadziwia w tym kontekście fantazyjne połączenie współczesnych strojów wojskowych z niemalże średniowiecznymi mieczami, stołem a la Tolkien i rzędem tarcz a la fortyfikacje Asterixa.
Warstwę treściową pozostawił Wajda praktycznie bez zmian, redukując jednak pewne obrazy: scenę ucieczki Lady Makduff przed mordercami, która u Wajdy zostaje schwytana i wyniesiona, pozasceniczną śmierć Makbeta, który u Wajdy ponosi ją od miecza, scenę "żywego lasu", scenę gotowania przez czarownice "bezimiennego dzieła". Z inscenizacji znanego malarza, reżysera, scenarzysty i scenografa wyłania się wizja makbetowskiego Świata Zbrodni.
Bilety na spektakl
Aktualnie nie posiadamy informacji o biletach na Makbet.
Kiedy i gdzie grają
Nie posiadamy informacji o tym kiedy i gdzie grają w teatrach sepektakl Makbet (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Kraków).
Zdjęcia ze spektaklu
Aktualnie nie posiadamy zdjęć ze spektaklu Makbet (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Kraków).
Obsada i twórcy spektaklu
Aktualnie nie posiadamy informacji o twórcach i obsadzie spektaklu Makbet (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Kraków).
Recenzje, wiadomości
Aktualnie nie posiadamy recenzji oraz wiadomości związanych ze spektaklem Makbet (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Kraków).
Komentarze i opinie
Komentarze, oceny i opinie użytkowników do spektaklu Makbet (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej, Kraków).