Re-kreacje: Ibsen w Teatrze Nowym
2009-04-22 11:30:45 | KrakówOd 18. kwietnia trwają Re-kreacje Ibsenowskie organizowane przez Teatr Nowy. Festiwal potrwa jeszcze do 26. kwietnia.
Ponad sto lat po śmierci Ibsena jego traktowane jako dziedzictwo klasycznego dramatu sztuki nie budzą już takich kontrowersji. Typowy dla dramatów Ibsena krytycyzm wobec społecznych przemian, czy kiełkujące w niektórych tekstach wątki feministyczne sprawiają jednak, że wielu współczesnych reżyserów widzi w jego twórczości potencjał, który pozwoli opowiadać o współczesności. Czym jednak jest owo „mówienie Ibsenem"? Czy wynika ono z przywiązania do tradycji dramatu? Czy może jednak łączy się z wewnętrzną, ujawnianą każdorazowo w trakcie lektury potencjalnością tekstów Ibsena?
Celem projektu Re-kreacje: Ibsen jest udzielenie odpowiedzi na tak postawione pytania. Projekt stanowi odpowiedź na zauważalny w Polsce brak kompleksowego spojrzenia na twórczość dramatyczną autora Peer Gynta. I choć stała obecność najpopularniejszych dramatów Ibsena na polskich scenach jest niezaprzeczalna, to jednak nie łączy się ona ze szczegółową refleksją odnoszącą się do wpływu, jaki twórczość Ibsena wywarła na przemiany form narracyjnych we współczesnym teatrze i dramacie. Sięgając do słabo w Polsce znanych dramatów Ibsena, zestawiając jego teksty z dramatami Elfride Jelinek czy Dei Loher, zastanawiając się nad wpływem, jaki na recepcję jego sztuk wywarły zagadnienia związane z ich translacją, chcielibyśmy odpowiedzieć na pytanie o miejsce twórczości tego dramatopisarza we współczesnych dyskursach dramatyczno-teatralnych.
Re-kreacje: Ibsen to także próba spojrzenia na dramatopisarstwo Henryka Ibsena z różnych perspektyw. Punktem wyjścia dla naszych rozważań jest przygotowana przez Marię Spiss premiera Małego Eyolfa. Poddając ten słabo w Polsce znany dramat scenicznej fragmentaryzacji mającej na celu rozbicie koherencji świata przedstawionego, zadajemy pytanie o aktualność typowych dla Ibsena sposobów narracji. Zestawiając jego tekst z przetłumaczonymi na potrzeby projektu dramatami Dei Loher i Jona Fosse, których autorzy w sposób pośredni (Loher, Całopalenie) lub bezpośredni (Fosse, Dziewczyna na kanapie) odnoszą się do formy i tematyki Małego Eyolfa, chcemy zobaczyć jakie kształty może przybrać współcześnie prze-pisany dramat Ibsenowski.
Wyprodukowane przez Teatr Nowy spektakle zestawiamy z norweskimi inscenizacjami najpopularniejszych dramatów Ibsena, które - przygotowane w historycznym kostiumie, grane poza teatralną sceną, eksponujące psychologię postaci - mogą stanowić ciekawy kontrapunkt dla zgoła współczesnych wariacji na temat dramatu Ibsena. Włączając w program projektu szereg imprez towarzyszących (warsztaty aktorskie, warsztaty z teatralnej interpretacji dramatu Ibsenowskiego, warsztaty dramaturgiczne i aktorskie, spotkania z artystami, konferencja naukowa Ibsen: odejścia i powroty) realizujemy podstawowy cel projektu Re-kreacje: Ibsen, jakim jest stworzenie artystycznego wydarzenia, które skupiając się na artystycznej kreacji, przekształca się jednocześnie w szeroko rozumianej rekreację.
materiały organizatora, więcej informacji na www.teatrnowy.com.pl
Alicja Jasiók
(alicja.jasiok@dlastudenta.pl)