Dzieje się - Sztuka

Festiwal Misteria Paschalia 2018: Znamy wydarzenia towarzyszące

2018-03-20 09:51:06 | Kraków

15. Festiwal Misteria Paschalia odbędzie się w dniach od 26 marca do 2 kwietnia 2018 w Krakowie. Wiemy już jakie wydarzenia towarzyszące szykują organizatorzy. - Warsztaty dla dzieci ze znakomitymi muzykami, wykłady prowadzone przez wybitnych specjalistów, którzy przyjadą do Krakowa prosto z zaprzyjaźnionego Edynburga czy zwiedzanie niedostępnych na co dzień zakamarków kościołów św. Katarzyny i Bożego Ciała - w tym roku Misteria Paschalia to nie tylko znakomite koncerty, ale także ciekawy i zróżnicowany program edukacyjny - mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.

Festiwalu Misteria Paschalia 2018

Nocne wykłady przy bazylice Bożego Ciała

Każdy kto zna Kraków i był w Edynburgu wie, że są to prawdziwie siostrzane miasta. W ostatnich latach współpraca między nimi przeżywa rozkwit, choć mało kto wie, że trwa już od ponad 20 lat. W ubiegłym roku Kraków otrzymał nawet od Edynburga własny tartan, a już za niecały tydzień swoją rezydencję artystyczną podczas Festiwalu Misteria Paschalia rozpocznie zespół Dunedin Consort na stałe stacjonujący w stolicy malowniczej Szkocji. Naturalnym jest więc, że partnerem festiwalu jest także Uniwersytet w Edynburgu. Efektem tej współpracy są wykłady, na które zapraszamy do klasztoru oo. Kanoników Laterańskich przy bazylice Bożego Ciała w Wielki Wtorek i Wielką Środę, 27 i 28 marca o godz. 21.45.

Dr Noel O’Regan jest wybitnym specjalistą i honorowym pracownikiem naukowym Reid School of Music  na Uniwersytecie w Edynburgu. W Wielki Wtorek, 27 marca, zaprezentuje wykład pt. „Londyn, Kraków/Warszawa, Rzym – związki muzyczne i wzajemne wpływy dworów w czasie późnego renesansu i wczesnego baroku”, stanowiący swego rodzaju uzupełnienie poprzedzającego go koncertu „Skarby dworów Tudorów i Wettynów” brytyjskiego zespołu wokalnego Stile Antico. Podobnie jak wiele europejskich dworów w późnym renesansie, również dwór królowej Elżbiety I zafascynowany był kulturą włoską, a szczególnie włoską muzyką. Pomimo że dwór był protestancki, muzycy katoliccy, tacy jak Thomas Tallis, William Byrd i Alfonso Ferrabosco, cieszyli się patronatem królowej. Po soborze trydenckim również Polska zwróciła się w kierunku Rzymu, gdy królowie z rodów Batorych i Wazów starali się o włączenie ich kraju w nurt kontrreformacji. Wykład dr. O’Regana poświęcony będzie omówieniu różnych aspektów muzyki dworskiej w Londynie, Rzymie i Krakowie/Warszawie, jej przenoszeniu, funkcjom, a także temu, jak muzycy stawali się niekiedy pionkami w polityce międzynarodowej.

Dzięki współpracy z St Cecilia’s Hall: Concert Room & Music Museum, oddziałem Uniwersytetu w Edynburgu, które jest jednocześnie domem niezwykłej kolekcji instrumentów, do Krakowa przyjedzie wybitny specjalista w zakresie wykonawstwa i renowacji instrumentów muzycznych, dr Jonathan Santa Maria Bouquet. W Wielką Środę, 28 marca, zapraszamy na wykład pt. „Rozwój lutni w okresie renesansu”, podczas którego dr Santa Maria zaprezentuje zmiany i modyfikacje, jakim w drugiej połowie szesnastego wieku podlegała lutnia, prowadzące do powstania instrumentu, na który John Dowland pisał swoją muzykę. Nasz gość opowie także o rozwoju lutni, nie tylko w odniesieniu do muzyki i jej popularności, ale także charakterystyki fizycznej, szczególnie w formie wciąż zwiększającej się liczby strun. To zwiększanie zakresu często traktuje się jako zjawisko ściśle umiejscowione w czasie, jednak – jak wskazują dowody – jest to rozwój znacznie bardziej złożony i mniej liniowy niż dotąd uważano. Wykład stanowi znakomity wstęp do następującego po nim w bazylice Bożego Ciała koncertu cyklu Lachrimae „Elżbietańska melancholia: angielska muzyka na lutnię”, podczas którego wystąpi wybitny lutnista Paul O’Dette.

Kids in Kraków

Również w środę 28 marca o godz. 10.00 w Sali teatralnej Centrum Kongresowego ICE Kraków odbędą się warsztaty dla dzieci, które poprowadzi Martyna Pastuszka, dyrektor artystyczny i koncertmistrzyni śląskiej orkiestry {oh!} Orkiestra Historyczna. Wspólnie z muzykami z zespołu przedstawi ona dzieciom krótką historię powstania formy wokalno-instrumentalnej. Forma warsztatów została tak pomyślana, żeby przy pomocy utworów znajdujących się w programie przygotowanego przez Martynę Pastuszkę koncertu „Żałobny lament”, który zostanie zaprezentowany na festiwalu następnego dnia, zaprezentować mechanizm, który doprowadził do wykształcenia się form wokalno-instrumentalnych, a jednocześnie zaprezentować brzmienie różnych ciekawie brzmiących instrumentów. Warsztaty mają charakter zamknięty.

Także we wtorek i środę zapraszamy rodziców z dziećmi na specjalne zwiedzanie sakralnych lokalizacji festiwalowych, organizowane pod szyldem projektu Kids in Kraków. Obydwa spacery odbywają się w dniach koncertowych, co pozwoli nie tylko na poznanie niezwykłych historii i mało znanych faktów zwiedzanych obiektów, ale da także możliwość unikatowego wejścia w świat festiwalowy od kuchni. Pierwsze spotkanie już 27 marca o godz. 13.00 w bazylice Bożego Ciała. Świątynia była dla Kazimierza tym, czym kościół Mariacki dla Krakowa. Po sześciu wiekach historii naznaczonej pożarami, remontami i grabieżami monumentalna budowla kościoła Bożego Ciała wciąż stoi w sercu Kazimierza, kryjąc wiele tajemnic. Po co w kościele karcer? Co przedstawia najbardziej tajemniczy obraz w Krakowie? Do czego nawiązują symbole na ambonie? Co miał wspólnego tutejszy klasztor z potopem szwedzkim? Z ilu piszczałek zbudowane są największe organy w Krakowie? Na te pytania odpowiemy podczas godzinnego spaceru po bazylice. Punkt zbiórki zlokalizowany jest przed wejściem głównym do kościoła na ul. Bożego Ciała 26.

Z kolei 28 marca o godz. 14.00 zapraszamy do kościoła oo. Augustianów pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej, który swoje powstanie zawdzięcza dość dramatycznym okolicznościom. W tej historii są nie tylko zbrodnia i klątwa, ale także królewska pokuta. Dlaczego po ponad sześciu wiekach kościół wciąż jest nieukończony? Jak to możliwe, że przetrwał powódź, pożar i trzęsienia ziemi? Czym zajmował się Izajasz Boner? Dlaczego 22 dnia każdego miesiąca kościół tonie w różach? Gdzie znajduje się tajne przejście prowadzące do klasztoru Augustianek? Odpowiedzi na te pytania tylko podczas spaceru organizowanego w ramach Festiwalu Misteria Paschalia.  Spotykamy się przed wejściem do kościoła od ul. Skałecznej.

Na oprowadzania obowiązują zapisy, których należy dokonać, wysyłając wiadomość na adres: rezerwacje@biurofestiwalowe.pl. W tytule e-maila należy podać datę oprowadzania i ilość osób. Potwierdzeniem rezerwacji będzie email zwrotny. Liczba miejsc ograniczona. Sugerowany wiek: 10+.

ip

Słowa kluczowe: Kraków, program, muzyka dawna
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Polecamy
Narodziny Wenus, Sandro Botticelli
"Narodziny Wenus" - co ukryto w obrazie bogini miłości?

Sandro Botticelli umiejętnie zestawił ze sobą statyczną pozę Wenus i dynamiczne gesty pozostałych postaci.

Ranny anioł, Hugo Simberg
"Ranny anioł" Hugo Simberga - zagadkowa symbolika obrazu fińskiego artysty

Przyjrzyjmy się obrazowi o niezwykle tajemniczej wymowie.

Ostatnio dodane
Dizajn na fali
Rusza Cykl "Dizajn na fali" z myślą o studentach Kraków

Pierwsze spotkanie odbędzie już 20 marca!