Wystąpili
Opis
KAT i ROMAN KOSTRZEWSKI - Najważniejszy polski zespół thrashmetalowy.
Powstał na przełomie 1979 i 80 roku w Katowicach założony przez
perkusistę Ireneusza Lotha i gitarzystę Piotra Luczyka, do których
wkrótce dołączyli basista Tomasz Jaguś i gitarzysta Ryszard Pisarski.
Grupa, nie mogąc znaleźć odpowiedniego wokalisty, początkowo wykonywała
muzykę instrumentalną, aż do występu w grudniu 1981 na jednym z
regionalnych przeglądów Silesian Rock, gdzie przecięły się drogi KAT’a
i Romana Kostrzewskiego (vocal).
Po dołączeniu Kostrzewskiego w połowie roku `82, Kat przedstawiał hard
rock właściwy latom `70, później otworzył się na New Wave of British
Heavy Metal, aż wreszcie wybrał heavy metal w jego najostrzejszej,
czyli thrashowej odmianie. Późniejszy sukces jarociński umożliwił
muzykom nagranie debiutanckiego singla „Ostatni tabor / Noce Szatana"
(1985). W maju `85 zespół odbył u boku Hanoi Rocks dziesięciokoncertowe
tournee po Polsce, kończąc je w Poznaniu w ramach Rock Areny. Zyskał
wtedy znakomite recenzje – podobnie jak niespełna trzy miesiące później
w Jarocinie, gdzie wystąpił już w roli zaproszonego gościa. Rozgłos,
jaki zapanował wokół Kat-owiczan, dotarł do uszu przedstawicieli
belgijskiej firmy Mauzoleum Records, którzy na jesieni `85 umożliwili
grupie nagranie debiutanckiego albumu – w angielskiej i polskiej wersji
językowej. Wersja angielska, zatytułowana „Metal & Hell" wyszła
na Zachodzie w marcu 1986; wersja polska, „666", w pięciotysięcznym
nakładzie Klubu Płytowego „Razem" – w roku następnym (ponadto dla
członków swego fan klubu na jesieni `86 muzycy wydali fragmenty „Metal
& Hell" na singlach „Metal & Hell / Oracle" i „Time of
Revenge" / „Czas Zemsty").
Pierwszy album Kata – prekursorskie wydawnictwo dla rodzimego thrash
metalu – raził „sztucznym" brzmieniem (przede wszystkim gitar), ale
stał się pozycją niemal kultową, również ze względu na niski, chrapliwy
„wisielczy" sposób śpiewania Kostrzewskiego w ten sposób rozkładającego
akcenty, by jego przesiąknięte krwią teksty były możliwie trudne do
zrozumienia. Takie fragmenty „666" vel „Metal & Hell" jak „Noce
Szatana", „666", czy „Wyrocznia" stały się już klasyką Kata i zarazem
polskiego thrash metalu, a wyjątkową pozycję zespołu utrwaliły mroczne
i bardzo widowiskowe (z udziałem baletu i rekwizytów w rodzaju trumny
czy pucharu z „krwią") spektakle, jakie dał on w roku 1986 podczas
pierwszej edycji Metalmanii, na Rock Opolu i FMR w Jarocinie.
Jeszcze w roku 1987 ukazała się koncertowa płyta „38 minuts of life"
(pisownia oryginalna), przynosząc fragmenty występu na Metalmanii przed
Metalliką. Oprócz utworów znanych z albumu debiutanckiego, muzycy
wykonywali wówczas kilka nowych, przygotowanych z myślą o drugim
longplayu studyjnym, który – choć światło dzienne ujrzał dopiero dwa
lata później, „Oddech wymarłych światów", jak zespół nazwał swe dzieło,
okazał się wyjątkową pozycją w jego dyskografii, przynosząc siedem
długich, ale bardzo urozmaiconych – i co najważniejsze – znakomitych
utworów, pełnych zmian tempa i ciekawych rozwiązań brzmieniowych.
„Oddech wymarłych światów" okazał się świadectwem rozwoju Kata, ale
równocześnie zwiastunem kryzysu. Odtąd grupa dawała niewiele koncertów,
w roku 1990 nawet zawieszając działalność ze względu na odejście
Kostrzewskiego. Reaktywowanie KATa – w którym grali Luczyk, Loth, Oset
i Regulski – spowodował dopiero powrót Kostrzewskiego pod koniec roku
1991. Grupa wystąpiła w Krakowie i Katowicach razem z TSA – pierwszą
gwiazdą polskiego Heavy Metalu oraz Acid Drinkers – gwiazdą tego
gatunku z lat `90; a potem od dobrej strony zaprezentowała się w
Jarocinie, co udokumentował kasetowy album „Live – Jarocin", wydany
jednakże dopiero po dwóch latach, kiedy na rynku była już kolejna płyta
z premierowym materiałem pt. „Bastard" (92), a także składanka
„Ballady" (94). „Bastard" pokazał, że przez lata przerwy Kat nie
zmienił się, nadal przedstawiając efektowny thrash metal pełen zmian
tempa, niezłych solówek i opętańczych wokaliz Kostrzewskiego. Natomiast
„Ballady" obok utworów znanych z poprzednich płyt zawierały również
nowe wersje czterech kompozycji pochodzących sprzed 1985 roku (w tym
miniaturę na dwie gitary stworzona jeszcze przez Mrowca) oraz
premierowe „Legenda wyśniona" i „Niewinność". Album, zgodnie z tytułem,
ukazywał spokojniejsze oblicze Kata, który dzięki udziałowi Skrzeka
zahaczał nawet o art.-rock.
Kat wrócił ponownie z Kostrzewskim na wokalu w roku 1992 udanym
koncertem na festiwalu w Jarocinie i kontynuował działalność. W roku
1993 w Wiśle zespół nagrywa płytę Ballady, prezentującą łagodniejszą
muzykę. Pojawia się tam jeden z najbardziej rozpoznawanych utworów -
Łza dla cieniów minionych(utwór ten był wydany już wcześniej w 1991r.
na płycie 'Bastard'). W zespole następuje kolejny rozłam wywołany
medialnie wyrażonymi pomówieniami gitarzysty Piotra Luczyka.
Kostrzewski świadom swojego znaczenia względem publiczności ogłasza
kontynuację katowskiej twórczości. Wraz z "nowymi" muzykami i
dotychczasowym perkusistą Kata Ireneuszem Lothem wyrusza na trasę pod
nazwą KAT & Roman Kostrzewski. Od 2004 r. zespół koncertuje do
dnia dzisiejszego. Po nagraniu koncertowej płyty DVD Życie po życiu w
2007 r. W sierpniu 2010 zespół wszedł do studia by nagrać materiał na
nową płytę. Na początku września muzycy z Katowic rozpoczęli miksy i
mastering premierowej płyty pod szyldem Kat & Roman Kostrzewski.
"Będzie zawierać 10 numerów, oczywiście nie zabraknie ballady i kawałka
instrumentalnego. Poza tym bądźcie pewni, że materiał urwie wam
dupska!" - czytamy na oficjalnej stronie zespołu.
Płyta powinna ukazać się już grudniu. Jej wydaniem zajmie się Mystic
Production. Przypomnijmy, że "Biało-czarna" będzie pierwszym albumem z
premierowym materiałem sygnowanym nazwą Kat & Roman Kostrzewski
Źródło: Materiały promocyjne organizatora