Teatr
Festiwal Uczuć Urażonych

Festiwal Uczuć Urażonych

  • 2014-11-08, , godzina 18:00, do 2014-11-09
  • Wstęp wolny
  • Teatr Łaźnia Nowa, Kraków
  • Zobacz profil >>

Opis

Wyobraźcie sobie świat, w którym nie istnieją sztuczne konwenanse, w którym nie ma poprawności politycznej, a nonkonformizm jest godny podziwu. Łaźnia Nowa proponuje urzeczywistnienie tej wizji podczas pierwszej edycji Festiwalu Uczuć Urażonych 8 - 9 listopada 2014. Start: 18:00.

Wejdźmy w labirynt spektakli, dajmy się ponieść muzyce i podyskutujmy o tym kto i w jaki sposób decyduje co jest normą, a co innością? Co artystycznie niskie, a co wysokie? Co dopuszczalne, a co piętnowane? I kiedy podzieliliśmy się na walczące grupy przeciwników politycznych, ideowych, artystycznych? Chcemy, aby w polskim, rozwarstwionym społeczeństwie pojawiła się przestrzeń wolności i równowagi, w której hasło "Moje uczucia zostały urażone" będzie mogło zniknąć.

1 dzień:
Manipulacje - halucynacje

Kto jest bardziej urażony? Kto wykluczony i manipulowany? Czy niezależnie od poglądów, całkowita wierność sobie oznacza ostracyzm? Co wypada, a czego nie wypada? Jaka jest alternatywa wobec obowiązującego mainstreamu? Podczas pierwszego dnia Festiwalu Uczuć Urażonych, o 20:30 zobaczymy monodram Joanny Szczepkowskiej "Goła Baba", który stanie się preludium rozmowy autorki z Joanna Krakowską. Zaprosimy również na reżyserowane przez Jarosława Wójtowicza czytanie sztuki "Bydło" Przemysława Jurka, które otworzy festiwalowy dzień o 18:00. Czytanie uruchomi dyskusję prof. Krystyny Duniec, dr hab. Joanny Krakowskiej i prof. Przemysława Czaplińskiego o obecnej kondycji społeczeństwa obywatelskiego: jego charakterze, mechanizmach jego działania z uwzględnieniem polskiej historii. Postawione zostanie pytanie o możliwość społecznego porozumienia, a także o rolę teatru jako instytucji - w klasycznym rozumieniu - odzwierciedlającej, ale też kształtującej i przekształcającej postawy społeczne.

2 dzień:
Ciało bezwstydne

Kiedy nagie ciało jest sztuką, a kiedy efektowną golizną? Kiedy sztuka zmienia się w prowokację? Kiedy efekt zaczyna być niewygodny? Czy nagość jest dosłownością? A może symbolem i metaforą? I czym różni się nagi aktor w dramacie Buchnera od tańczącego w klubie striptizera? Czy naprawdę odpowiedź jest oczywista? Co myślą na ten temat aktorzy, dla których ciało to tylko narzędzie pracy, podatne na modyfikacje? Nagość jest bezwstydna. Ale czy ciało ubrane nie może takie być? Czy inność wystawiona na spojrzenie widza nie jest zaczepna? Zastanowimy się nad tym po 19.00, kiedy obejrzymy spektakl Rafała Urbackiego "Gatunki chronione", w którym osoby o alternatywnej motoryce tańcem odpowiadają na dominujące w mediach dyskursy dotyczące niepełnosprawności. Drugiego dnia festiwalu zapraszamy do poznania zupełnie innego ciała od godziny 18:00.

8 listopada
18:00 Czytanie sztuki  "Bydło" Przemysława Jurka
19:30 Dyskusja: "W poszukiwaniu alternatyw" z udziałem prof. Krystyny Duniec, dr hab. Joanny Krakowskiej, prof. Przemysława Czaplińskiego. Dyskusję poprowadzi Agata Dąbek

22 listopada
18:00 Czytanie sztuki "Reduplikacja" Darii Kubisiak
19:30 Dyskusja: "Oswajanie >>Gender<<" z udziałem prof. Małgorzaty Sugiery, prof. Ingi Iwasiów oraz dr Agnieszki Gajewskiej. Dyskusję poprowadzi Agata Dąbek

23 listopada
18:00 Czytanie sztuki "Dziura" Jarosława Jakubowskiego
19:30 Dyskusja: "Teatr polski i jego publiczności" z udziałem Jacka Sieradzkiego, Kaliny Zalewskiej, dr Marcina Kościelniaka i Witolda Mrozka. Dyskusję poprowadzi Agata Dąbek

Na wszystkie wydarzenia festiwalowe wstęp jest bezpłatny, z wyjątkiem spektakli: "Goła baba" (bilety: 40 / 50 zł) oraz "Gatunki chronione" (bilety: 10 / 20 zł).

Więcej inf.:
www.laznianowa.pl
rezerwacja@laznianowa.pl

Polecamy
Ostatnio dodane
Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

Makbet - kondycja mordercy
Makbet - kondycja mordercy Kraków

Napisana około 1606 roku tragedia Williama Shakespeare’a jest jednym z lepszych dramatów o "ciemnej stronie ludzkiej duszy". Jak poradził sobie z nim Andrzej Wajda, reżyser spektaklu w Teatrze Starym?

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.