Recenzje - Teatr

Bohomolec w konwencji lat 70-tych?

2009-06-25 12:20:50 | Kraków

 Bardzo interesująco udało się Barbarze Wysockiej, reżyserce Starego Teatru, przełożyć „Pijaków" Franciszka Bohomulca na nowoczesną i przystępną w odbiorze formę.

Akcja toczy się wokół tematu pijaństwo. Picie alkoholu jest główną czynnością występującą w utworze i na scenie. Nie przebiega ono w sposób jednolity - style picia są bardzo różne i chodzi również o to, aby je zaprezentować. Tak jak wiele stylów picia, taka różnorodność polskich osobowości i taki stosunek Polaków do alkoholu. Komentatorem, wprowadzającym w świat pijaków jest dwójka młodych ludzi na trzepaku: Magdalena i Wiernicki. W spektaklu zatarto podział na złych - tych, którzy piją i dobrych, tych, którzy nie piją - co jest zaznaczone w dramacie i pokazano raczej jednolitą „grupę pijaków". 

Sam dramat Bohomulca nie jest arcydziełem literatury polskiej, jednak poruszona w nim tematyka oddaje polską kulturę sprzed dwuset lat i po części - tę dzisiejszą. Zaletą tekstu Bohomolca jest żywy i giętki język, który reżyserka potrafiła właściwie uwypuklić. Zadanie, która postawiła przed sobą Wysocka z pewnością nie było łatwe: Bo jak znaleźć oprawę do dramatu sprzed 230 lat, tak aby z jednej strony nie zanudzić widza archaicznością ewentualnej inscenizacji, a z drugiej - nie popaść w ekstrawagancję i przesadę?

Wysockiej udało się znaleźć „złoty środek" w postaci umieszczenia akcji w czasach przypominających ostatnią dekadę XX-wieku, pośród starych garaży, samochodów typu „fiat", z trzepakiem na głównym planie, gitarą, rowerem na planie górnym i obdrapanymi ścianami w tle. Wyraźnie czuć tu atmosferę tamtych czasów, w drugiej części estetyka nieco zmienia się - pojawiają się sklepowe neony i szyldy, ciekawe, mocno plastyczne sekwencje ruchowe z przechodniami, wreszcie, na końcu zostaje wyświetlona projekcja z aktorami nakręcona w plenerze, której to projekcji towarzyszy śpiewana przez aktorów piosenka "Teatr uczy nas żyć" Zbigniewa Wodeckiego, będąca komentarzem do przedstawienia. Muzyka w spektaklu podkreśla niezobowiązującą, „imprezową" atmosferę, która w końcu staje się pewnym przedłużającym się, nużącym schematem działania nastawionych na wypicie jak największych ilości alkoholu postaci.

To, co najbardziej interesujące w spektaklu to balladowy, pogodny nastrój, który od razu nasuwa skojarzenie z prozą Hrabala. Akcja rozwija się powoli, ale atmosfera jest radosna i żywa. Dzięki temu trudny w odbiorze tekst Bohomolca staje się przystępny i przyjemny w odbiorze. „Pijacy" to jeden z tych spektakli, które warto zobaczyć podczas nudnego czy dżdżystego wieczoru - pełen komizmu jest w stanie rozweselić każdego, największego nawet ponuraka, a przy tym zrobiony z rozmachem i klasą - nie jest jedynie „pustą komedyjką".

Alicja Jasiók
(alicja.jasiok@dlastudenta.pl)
fot. www.stary-teatr.krakow.pl


"Pijacy", Franciszek Bohomolec
adaptacja, reżyseria i opracowanie muzyczne:
Barbara Wysocka
scenografia: Magdalena Musiał
obsada:
Aldona Grochal
Lidia Duda
Ewa Kaim
Katarzyna Krzanowska
Małgorzata Zawadzka
Arkadiusz Brykalski
Bolesław Brzozowski
Juliusz Chrząstowski
Roman Gancarczyk
Marcin Kalisz
Błażej Peszek
Jerzy Święch
Krzysztof Zawadzki
Premiera: 26 kwietnia 2009 r.  - Scena Kameralna

Słowa kluczowe: TeatrStary, Pijacy, Franciszek Bohomolec, Barbara Wysocka
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Marat/Sade, Wrocławski Teatr WspÃłłczesny
Marat/Sade - recenzja spektaklu

Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na nowe przedstawienie w reżyserii Marcina Libera. Czy warto się wybrać?

Szewcy - recenzja spektaklu [Teatr Polski we Wrocławiu]
Szewcy - recenzja spektaklu

Jak prezentuje się spektakl "Szewcy" w Teatrze Polskim we Wrocławiu?

odmet
Odmęt - recenzja festiwalowa

Powrót do krainy wyobraźni zainteresuje nie tylko najmłodszych.

Polecamy
Rzeźnia numer pięć
Rzeźnia numer pięć - recenzja spektaklu

W jaki sposób opowiadać o bombardowaniu?

Szewcy - recenzja spektaklu [Teatr Polski we Wrocławiu]
Szewcy - recenzja spektaklu

Jak prezentuje się spektakl "Szewcy" w Teatrze Polskim we Wrocławiu?

Polecamy
Ostatnio dodane
Marat/Sade, Wrocławski Teatr WspÃłłczesny
Marat/Sade - recenzja spektaklu

Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na nowe przedstawienie w reżyserii Marcina Libera. Czy warto się wybrać?

Szewcy - recenzja spektaklu [Teatr Polski we Wrocławiu]
Szewcy - recenzja spektaklu

Jak prezentuje się spektakl "Szewcy" w Teatrze Polskim we Wrocławiu?

Popularne
Zmarł Dariusz Siatkowski
Zmarł Dariusz Siatkowski

11 października, w wieku 48 lat, zmarł znany polski aktor, Dariusz Siatkowski. Przyczyna śmierci nie jest znana, jak poinformował Teatr im. Jaracza w Łodzi, gdzie przez ostanie lata pracował aktor, śmierć nastąpiła nagle w jednym z hoteli poza Łodzią.

Makbet - kondycja mordercy
Makbet - kondycja mordercy Kraków

Napisana około 1606 roku tragedia Williama Shakespeare’a jest jednym z lepszych dramatów o "ciemnej stronie ludzkiej duszy". Jak poradził sobie z nim Andrzej Wajda, reżyser spektaklu w Teatrze Starym?

W przeddzień czegoś większego
W przeddzień czegoś większego

Z Bartoszem Porczykiem - zwycięzcą Przeglądu Piosenki Aktorskiej w 2006 oraz twórcą spektaklu "Smycz", która stała się ważnym wydarzeniem na kulturalnej mapie Wrocławia - o pracy w teatrze i planach na przyszłość rozmawia Marcin Szewczyk.