Recenzje - Teatr

Byskotliwie, "subtelnie", skutecznie

2007-11-13 11:41:56 | Kraków
 „Oczyszczenie” - komedia oparta na tekście Petra Zelenki przygotowanym specjalnie dla aktorów Starego Teatru zachwyca i przyciąga widzów: błyskotliwością dialogów, prowokacją ukrytą pod subtelnościami i skutecznością w wywoływaniu dobrego nastroju.

Sztuka ma budowę klamrową i wielowarstwową jednocześnie. Klamrą spinającą całość staje się program telewizyjny, który jest również pewnym problemem skierowanym bezpośrednio do widza. Jest on "żywym pytaniem" o granice tego, co prywatne i publiczne oraz o udział telewizji w życiu społecznym człowieka. Telewizja w spektaklu ukazana została jako ważniejsza niż codzienne relacje. To tu, a nie w rodzinie, najbliższym otoczeniu czy kościele, można się "oczyścić", wyspowiadać, przeprosić kogoś. „Szklane pudło” w spektaklu Zelenki staje się medium, bez którego nie można egzystować, swoistym konfesjonałem. Wielowarstwowość „Oczyszczenia” ujawnia się poprzez pojawiające się wspomnienia głównego bohatera, przywoływane /i inscenizowane również!/ w telewizyjnym studio.

Sam Zelenka w wywiadzie dla Małgorzaty Niemczyńskiej /Gazeta Wyborcza Kraków, 9 czerwca 2007/ powiedział: - Lubię mix gatunków i mediów, dlatego bardzo mnie zainteresowało zrobienie telewizji w teatrze. To wyzwanie odtworzyć studio TV na scenie. "Oczyszczenie" nie jest krytyką telewizji ani mediów w ogóle. Chciałem po prostu pokazać, że są różne światy i za wszystkim stoją konkretni ludzie, nic nie jest anonimowe.
 
 
 
 W "Oczyszczeniu" zastanawiam się raczej, czy popełnienie czynu karalnego zawsze skutkuje karą. Kiedy kara omija sprawcę? Moim tematem jest zboczona logika dzisiejszego świata, w którym pewne rzeczy nie wywołują w nas takiej reakcji, jakiej oczekiwalibyśmy. Pytam o niewspółmierność zbrodni i próby jej odpokutowania - zdradził reżyser redaktorowi Dziennika, Łukaszowi Drewniakowi, w wywiadzie z 30 października 2007.

W spektaklu scenografia zmienia się wraz z sytuacjami. Kolejne "sceniczne obrazy" budowane są na poprzednich. Zazwyczaj jest to stolik z krzesłami, woda do picia, kuchenka szafka, czasem pojawia się kanapa. Jeśli przenosimy się do studia telewizyjnego, to oczywiście pojawia się profesjonalna kamera, stolik z dwoma fotelami, miejsca dla widowni, wyrafinowane dekoracje studyjne: koło, szare, wielkie "kleksy".

Spektakl Zelenki oparty jest na prostych, ale celnych dialogach, w których prowokacja, żart i pytania o sprawy poważne, bliskie współczesnemu człowiekowi ukryte zostały pod mniej i bardziej subtelną warstwą słów. Znakomicie dobrana, często zmieniająca się, pobudzająca wyobraźnie i idealnie dopasowana do sytuacji, nowoczesna, realistyczna scenografia, dobra muzyka, będąca raz prześmiewczym, raz całkiem serio i lirycznym komentarzem do treści, otwierającym pytanie: "I co dalej?", sprawiają, że widz niemalże trzy godzinne przedstawienie ogląda z nieniknącym uśmiechem na ustach.


Alicja Jasiók
alicja.jasiok@dlastudenta.pl

Słowa kluczowe: „Oczyszczenie” peter zelenka stary teatr krakow spektakle wydarzenia recenzja recenzje t
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Marat/Sade, Wrocławski Teatr WspÃłłczesny
Marat/Sade - recenzja spektaklu

Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na nowe przedstawienie w reżyserii Marcina Libera. Czy warto się wybrać?

Szewcy - recenzja spektaklu [Teatr Polski we Wrocławiu]
Szewcy - recenzja spektaklu

Jak prezentuje się spektakl "Szewcy" w Teatrze Polskim we Wrocławiu?

odmet
Odmęt - recenzja festiwalowa

Powrót do krainy wyobraźni zainteresuje nie tylko najmłodszych.

Polecamy
Kobieta i życie - recenzja spektaklu

Pięć wrocławskich instytucji kulturalnych w przedstawieniu na podstawie tekstu Maliny Prześlugi.

Kasta la vista - recenzja spektaklu

Czy funkcjonując w racjonalnej rzeczywistości, można się odnaleźć po jej absurdalnej stronie?

Ostatnio dodane
Marat/Sade, Wrocławski Teatr WspÃłłczesny
Marat/Sade - recenzja spektaklu

Wrocławski Teatr Współczesny zaprasza na nowe przedstawienie w reżyserii Marcina Libera. Czy warto się wybrać?

Szewcy - recenzja spektaklu [Teatr Polski we Wrocławiu]
Szewcy - recenzja spektaklu

Jak prezentuje się spektakl "Szewcy" w Teatrze Polskim we Wrocławiu?