Sztuka
Mono Closing

Mono Closing

  • 2016-11-30, , godzina 18:00, do 2017-01-10
  • Magazyn Kultury, Kraków

Opis

Fundacja Magazyn Kultury ma zaszczyt zaprosić na wystawę malarstwa silikonem autorstwa Agnieszki Gzyl pod tytułem „MONO CLOSING”.

Agnieszka Gzyl, której prace będą gościć we wnętrzu Magazynu Kultury, swoją postawą twórczą temu modelowi wartościowania sztuki bezsprzecznie hołduje. Jej krakowska wystawa, zatytułowana sugestywnie "MONO CLOSING", prezentuje bowiem Artystkę na początku kolejnego, nowego etapu malarskiej wędrówki. Novum to wynika przede wszystkim z poszerzenia spektrum zastosowanych środków wyrazu artystycznego. I może nie byłoby w tym nic szczególnego, gdyby nie fakt, że wybrana przez Agnieszkę technika silikonu nie należy ani do łatwych warsztatowo, ani dysponujących szeroką paletą materiałów. Silikon wymusza bowiem specyficzny sposób pracy, nie zostawiający zbyt dużo miejsca na spontaniczne decyzje. Ogranicza też możliwości wprowadzenia detalu, tak bardzo nieraz potrzebnego dla zrównoważenia kompozycji. Co więcej, ten najzupełniej dobrowolny i niewymuszony wybór technologii, wymaga od Artysty posiadania szczególnego zestawu cech, z których najistotniejsze to ogromne zdolności predykcyjne oraz umiejętność syntetycznego spojrzenia na każdym kroku pracy twórczej. Agnieszce jako architektowi wnętrz tych cech z całą pewnością nie brak.

Dość zatem powiedzieć, że Artystka zostawia za sobą industrialne, monochromatyczne płaszczyzny oraz zdigitalizowane, zimne akty, a na ich miejsce wprowadza zupełnie inną dominantę: kolor. Nie zmienia to faktu, że nadal w sposób zdecydowany planuje i porządkuje kreowaną przestrzeń, wzbogacając ją w sugestywne faktury, co z jednej strony wynika ze wspomnianej technologii, ale przede wszystkim odzwierciedla samego Twórcę. Kompozycje Agnieszki Gzyl są czyste, pozbawione elementów zbędnych, chwilami wręcz sterylne, a przy tym bez względu na to, czy mamy do czynienia z motywem florystycznym, urbanistycznym czy też abstrakcyjnym, noszą w sobie ogromny, ukrywający się pod silikonową tkanką ładunek niepokoju. W mojej ocenie wynika to z postawy samej malarki, dla której obraz przede wszystkim jest nośnikiem pamięci emocjonalnej oraz rodzajem wizualnego zapisu myśli, czym w pewnym sensie zbliża się ona do założeń konceptualizmu, polegającego według klasycznej definicji Atkinsa na „sprowadzeniu sztuki do czystych idei". Czy kolor okazał się być skutecznym  nośnikiem przekazu Artystki? Przekonaj się na wąłsne oczy!

EG/ ip

fot. materiały prasowe


Ostatnio dodane
Dizajn na fali
Rusza Cykl "Dizajn na fali" z myślą o studentach Kraków

Pierwsze spotkanie odbędzie już 20 marca!