Opis
Zapraszamy do Starej Synagogi na wystawę prezentującą sylwetki
wybitnych krakowian Żydów, którzy współtworzyli historię naszego miasta
w okresie od XIV do XX w. Są wśród nich rabini, politycy, kupcy i
przemysłowcy, ludzie nauki, lekarze, drukarze i wydawcy, działacze
społeczni i artyści. Ludzie w Krakowie urodzeni i pochodzący z innych
stron, zawsze jednak związani z Krakowem aktywnym, twórczym życiem.
Najznamienitsi z nich wnieśli wielki, niekwestionowany wkład w rozwój
wielu dziedzin życia gospodarczego, naukowego i kulturalnego miasta i
kraju. Tradycyjną naukę żydowską wyrosłą na krakowskim gruncie
uprawiali z powodzeniem szeroko znani rabini: Jakub Polak, Mojżesz
Isserles, Natan Neta Spira, Joel Sirkes i Jomtow Lipman Heller. Sztukę
drukarską krakowskich oficyn w XVI w. rozsławili bracia Haliczowie i
Izaak Prostitz. Pionierami przemysłu krakowskiego były rody Baruchów,
Libanów, Ehrenpreisów i Fraenklów, założyciele wielu fabryk i wytwórni
na obszarze Podgórza. Wielką rolę odgrywali krakowscy Żydzi w polskiej
nauce i kulturze. Na Uniwersytecie Jagiellońskim pracowali m. in.
profesorowie Rafał Taubenschlag i Leon Sternbach. Do absolwentów tej
wszechnicy należeli Filip Eisenberg, mikrobiolog i Leopold Infeld,
fizyk teoretyk, współpracownik Alberta Einsteina, jeden z
najwybitniejszych uczonych XX w. Krakowskie środowisko twórców
żydowskich obfitowało w artystów plastyków. Pierwszym wybitnym malarzem
żydowskiego pochodzenia był Maurycy Gottlieb, który swą wędrówkę na
wyżyny kunsztu malarskiego rozpoczął w matejkowskiej Szkole Sztuk
Pięknych. W XX w. w jego ślady poszło wielu innych świetnych artystów:
malarze Artur Markowicz, Abraham Neuman, Mojżesz Kisling, rzeźbiarz
Henryk Hochman. Ogromne zasługi dla polskiej kultury położył Napoleon
Telz, założyciel Drukarni Narodowej w Krakowie. Drukowano w niej
krakowską prasę codzienną, liczne czasopisma, literaturę piękną i
artystyczną.
Po 1945 r. w Krakowie pozostali nieliczni ocaleńcy z Zagłady, wtopieni w polski Kraków. Większość ocalonych opuściła Polskę, udając się zwłaszcza do powstałego w 1948 r. Państwa Izrael, ale gdziekolwiek by się nie osiedlili, żywa pamięć o rodzinnym mieście nigdy wśród nich nie wygasła. Symbolem ich nieprzerwanej, duchowej łączności z grodem u stóp Wawelu stał się Natan Gross - zwornik spajający dwie ojczyzny i dwie kultury krakowian żyjących poza Krakowem.
Po 1945 r. w Krakowie pozostali nieliczni ocaleńcy z Zagłady, wtopieni w polski Kraków. Większość ocalonych opuściła Polskę, udając się zwłaszcza do powstałego w 1948 r. Państwa Izrael, ale gdziekolwiek by się nie osiedlili, żywa pamięć o rodzinnym mieście nigdy wśród nich nie wygasła. Symbolem ich nieprzerwanej, duchowej łączności z grodem u stóp Wawelu stał się Natan Gross - zwornik spajający dwie ojczyzny i dwie kultury krakowian żyjących poza Krakowem.