Dzieje się - Sztuka

Misteria Paschalia 2017 obiera kierunek na Francję

2016-12-01 14:48:26 | Kraków

Gwiazdy muzyki dawnej w światowych premierach, dwa pasma programowe, inscenizowana wersja oratorium, debiuty artystów, wreszcie prestiżowe międzynarodowe partnerstwa i nowe miejsce koncertów – tak w skrócie zapowiada się 14. edycja jednego z najbardziej rozpoznawalnych europejskich festiwali muzyki dawnej, jakim są Misteria Paschalia. Wydarzenie odbędzie się w Krakowie w terminie od 10 do 17 kwietnia 2017 roku.

Festiwal powróci w przyszłym roku w nowej, poszerzonej i wyjątkowo spójnej formule, której założeniem jest prezentowanie programu skupionego wokół innego kręgu kulturowego i estetyki charakterystycznej dla wykonawstwa muzyki dawnej. Pierwszym krajem, od którego rozpoczynamy nowy rozdział historii festiwalu jest Francja. W trakcie Wielkiego Tygodnia arcydzieła francuskiej i europejskiej muzyki dawnej przedstawią najsłynniejsze zespoły, dyrygenci i soliści z Francji oraz innych krajów Europy. Do współpracy przy tworzeniu programu 14. edycji festiwalu Misteria Paschalia Prezydent Miasta Krakowa – Jacek Majchrowski – zaprosił goszczącego już na festiwalu uznanego artystę, czołowego francuskiego dyrygenta, założyciela i dyrektora artystycznego zespołu Le Poème Harmonique, Vincenta Dumestre’a. Nowa edycja to także początek prestiżowej współpracy ze znaną i cenioną przez melomanów na całym świecie francuską telewizją Mezzo.

Zmieniona formuła festiwalu zakłada zapraszanie wybitnych dyrektorów-rezydentów, którym powierzana będzie piecza nad programem i kształtem artystycznym. – „Cieszymy się, że 14. edycja festiwalu Misteria Paschalia została przygotowana pod okiem wybitnego francuskiego dyrygenta i instrumentalisty, Vincenta Dumestre’a, który wraz ze swoją znakomitą formacją Le Poème Harmonique wystąpi w Krakowie aż na czterech koncertach” – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.

Zaproszeni przez Dumestre’a artyści i wybrany przez niego repertuar przybliżą niezwykle silne oddziaływanie francuskiej estetyki i wrażliwości na współczesne praktyki wykonawcze. Przeniosą  festiwalową publiczność do francuskiej sztuki gestu XVII w., wrażliwości człowieka epoki baroku i jego  duchowości. Zaprezentujemy wysmakowany i połączony wewnętrznymi nićmi wyjątkowo bogaty program muzyczny, teatralny i medytacyjny, a arcydzieła francuskiej i europejskiej literatury muzycznej doby baroku przedstawią najsłynniejsze zespoły, dyrygenci i soliści ostatnich lat.

Główne pasmo festiwalu, czyli Vanitas (Marność) zainauguruje w Wielki Poniedziałek polska prapremiera wyjątkowego dzieła Claudia Monteverdiego: „Selva Morale e Spirituale” (10 kwietnia, kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej, godz. 20). Jest to zbiór utworów o przeznaczeniu liturgicznym, napisanych przez Monteverdiego z myślą o bazylice św. Marka w Wenecji. Słynnym zespołem Le Poème Harmonique specjalizującym się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku, rosyjskim chórem Musica Aeterna oraz solistami pokieruje dyrektor-rezydent festiwalu, Vincent Dumestre. W Wielki Wtorek w kościele Bożego Ciała (11 kwietnia, godz. 20) zabrzmi muzyka kompozytorów francuskiego baroku: Michela Corrette’a, Marca-Antoine’a Charpentiera i Jeana Gillesa.

Szczególnie interesująco zapowiada się „Messe des Morts” (Requiem) mało znanego w Polsce Jeana Gillesa. Będzie to pierwsze w Polsce wykonanie jego mszy żałobnej. Wykonawcami będą francuski zespół instrumentalny Capriccio Stravagante i Chór Capelli Cracoviensis, które poprowadzi francuski dyrygent Skip Sempé. W Wielką Środę w kościele św. Katarzyny odbędzie się światowa prapremiera oratorium „Il terremoto” („Trzęsienie ziemi”) włoskiego kompozytora Antonia Draghiego. Obok międzynarodowego składu solistów usłyszymy Le Poème Harmonique i polską orkiestrę barokową Arte dei Suonatori, zespołami pokieruje Vincent Dumestre. W Wielki Czwartek w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków zabrzmi monumentalne dzieło niemieckiego kompozytora Georga Philippa Telemanna – „Brockes-Passion”. Pasja Telemanna wykorzystuje popularny w baroku wierszowany tekst niemieckiego poety Bartholda Heinricha Brockesa, który stanowi parafrazę wątków wszystkich czterech Ewangelii.

Po ten sam tekst sięgali poza Telemannem również G. F. Handel i J. Mattheson. Pasję usłyszymy w wykonaniu cenionego francuskiego zespołu Ensemble Pygmalion, specjalizującego się w wykonawstwie historycznym. Zespół poprowadzi Raphaël Pichon, a w partii Ewangelisty wystąpi brytyjski tenor Robin Trischler. Słynne „Stabat Mater” włoskiego kompozytora Giovanniego Battisty Pergolesiego zabrzmi w Wielki Piątek w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków. Obok Le Poème Harmonique pod kierunkiem Vincenta Dumestre’a i najlepszych francuskich solistów, usłyszymy słynną rosyjską sopranistkę, ulubienicę krakowskiej publiczności – Julię Lezhnevę.

Tradycyjnie już wielkosobotni koncert odbędzie się w Kopalni Soli „Wieliczka”, a konkretnie znajdującej się 101 metrów pod ziemią zabytkowej Kaplicy św. Kingi. Usłyszymy „Stabat Mater” autorstwa XVIII-wiecznego włoskiego kompozytora, mistrza stylu galant – Luigiego Boccheriniego. Dzieło usłyszymy w wykonaniu francuskiego zespołu Le Concert de la Loge Olympique specjalizującego się w wykonawstwie muzyki XVIII wieku. Formacją pokieruje jej założyciel, skrzypek Julien Chauvin, partię sopranu wykona zaś portugalska sopranistka Eduarda Melo.

W Wielką Niedzielę w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków królować będzie muzyka wybitnego francuskiego kompozytora barokowego i wieloletniego dyrektora orkiestry przy wersalskiej Chapelle Royal - Michela Richarda de Lalande’a. Po raz pierwszy na świecie zostaną wykonane jego „Te Deum” i motety. Wykonawcami będą Le Poème Harmonique, Chór Capelli Cracoviensis oraz międzynarodowy skład solistów: Sophie Junker (Belgia), Dagmar ©a¹ková (Czechy), Sean Clayton (Wielka Brytania), Mathias Vidal (Francja) i Benoit Arnould (Francja). Artystów poprowadzi maestro Vincent Dumestre. W Poniedziałek Wielkanocny, na zakończenie festiwalu (Sala Audytoryjna ICE Kraków, godz. 20) podczas recitalu Arie e concerti zabrzmią najpiękniejsze fragmenty ze słynnych oper Antonia Vivaldiego i George’a Friderica Handla. Francuskiemu Ensemble Matheus kierowanemu przez niezrównanego Jeana Christophe’a Spinosiego towarzyszyć będzie słynny koreańsko-kanadyjski kontratenor David DQ Lee.

Drugim pasmem koncertowym będzie Tenebrae (Ciemność), czyli cykl nastrojowych wieczornych koncertów (zawsze o godz. 23 w bazylice Bożego Ciała), będących prezentacją muzycznych opracowań francuskich kompozytorów, jakich dokonali do tekstów Lamentacji Jeremiasza. W Wielki Wtorek po raz pierwszy polska publiczność usłyszy „Leçons de Ténèbres Pour Le Mercredi Saint”, czyli „Ciemne jutrznie” Sébastiena de Brossarda. Dzieło wykonają francuskie zespoły: Le Quadrige oraz żeński chór Athenaïs. W Wielką Środę czeka nas światowa premiera „Leçons de Ténèbres Pour Le Jeudi Saint” Charlesa de Villeneuve’a. Dzieło wykonają Le Taylor Consort i chór Athenaïs. Z kolei w Wielki Czwartek usłyszymy „Leçons de Ténèbres Pour Le Vendredi Saint” autorstwa Marca-Antoine’a Charpentiera i Michela Richarda de Lalande’a. Cykl Tenebrae powstaje przy współpracy z wersalskim Centre de Musique Baroque.

Począwszy od 14. edycji festiwal Misteria Paschalia rozpoczyna prestiżową współpracę ze słynnym francuskim kanałem Mezzo, poświęconym w całości muzyce poważnej i jazzowej. „To dla nas zaszczyt, że festiwal Misteria Paschalia będzie obecny na antenie Mezzo. Dzięki transmisjom i relacjom na żywo melomani z całego świata będą mogli oglądać najlepsze koncerty 14. edycji krakowskiego festiwalu” – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. Telewizja Mezzo będzie transmitować koncert inauguracyjny, podczas którego zabrzmią kompozycje Claudia Monteverdiego ze zbioru „Selva Morale e Spirituale”.

Zaplanowano również dwie retransmisje koncertów z 12 kwietnia (oratorium „Il terremoto” Antonia Draghi’ego) i 16 kwietnia („Majeste! Te Deum i Wielkie Motety” Michela Richarda de Lalande’a). Podczas festiwalu Mezzo w ramach cyklu Mezzo Voce wyemituje również wywiad z Vincentem Dumestre’em oraz program będący relacją wielkotygodniowego wydarzenia, prezentujący wnętrza sakralne Krakowa, kopalnię soli w Wieliczce i oddający atmosferę Świąt Wielkiej Nocy.

Bilety w cenie od 21 zł do 120 zł będzie można kupić od poniedziałku (5 grudnia) od godz. 12:00 w portalu eventim.pl oraz w punktach informacji miejskiej InfoKraków (InfoKraków Pawilon Wyspiańskiego, InfoKraków ul. św. Jana 2, InfoKraków ul. Powiśle 11, InfoKraków Sukiennice, InfoKraków ul. Józefa 7, InfoKraków ul. Szpitalna 25, InfoKraków ICE Kraków ul. Marii Konopnickiej 17). Szczegółowy cennik oraz informacja o karnetach dostępne są na www.misteriapaschalia.com.

ip

fot. Le Poeme Harmonique ©Jean Baptiste Millot/materiały prasowe

Słowa kluczowe: Misteria Paschalia 2017, 14 Misteria Paschalia, festiwal muzyki dawnej, kraków festiwal
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Polecamy
Taniec, Henri Matisse
Motyw radości w obrazie "Taniec" Henriego Matisse'a

Obraz powstał na zlecenie zamożnego, rosyjskiego przedsiębiorcy. Co dokładnie przedstawia?

festiwale artystyczne
Festiwale artystyczne 2022 - wydarzenia warte uwagi

Wakacje 2022 to czas nie tylko muzycznych festiwali. Znajdzie się coś także dla artystów!

Polecamy
Ostatnio dodane
Dizajn na fali
Rusza Cykl "Dizajn na fali" z myślą o studentach Kraków

Pierwsze spotkanie odbędzie już 20 marca!