Patronujemy - Muzyka

52. Studencki Festiwal Piosenki - Krakowski Festiwal Piosenki

2016-09-19 14:22:31 | Kraków

Tegoroczny, 52-ty Studencki Festiwal Piosenki odbędzie się w Krakowie w dniach 20 – 22 października 2016 r. Pozwalamy sobie przypomnieć – czym festiwal był przed laty / przez lata i czym jest dzisiaj. Przez cały czas swojego trwania, niezależnie od zmieniających się nazw (Konkurs Piosenki Studenckiej, Festiwal Piosenki i Piosenkarzy Studenckich, Studencki Festiwal Piosenki), jego odrębność wyznaczały trzy najistotniejsze wyróżniki: inicjacja – nieobojętność – niezależność.
 
INICJACJA

Studencki Festiwal Piosenki był miejscem  określającym artystyczne początki: Ewy Demarczyk, Marka Grechuty, Maryli Rodowicz, Grupy „Pod Budą”, Elżbiety Wojnowskiej, Jana Wołka, „Salonu Niezależnych”, Zespołu „Raz, dwa, trzy”, Mariusza Lubomskiego, Renaty Przemyk, Grzegorza Turnaua… Kariery tych artystów rozwijały się przez lata – rozmaicie, bo indywidualnie. Nigdy i w żadnym przypadku nie straciły jednak szczególnego znaku twórczej i zawodowej inicjacji, jaką dał im studencki festiwal.

NIEOBOJĘTNOŚĆ   


W swych początkach SFP był miejscem, w którym w naturalny sposób młodzi artyści wyrażali się o świecie – ich świecie, określającym ich „na dobre i złe”. Ci, którzy jednoczyli się w studenckich teatrach („Stu”, „Ósmego Dnia”, „Stodole”), robili to głosem zbiorowym; innym pozostawała wypowiedź indywidualna. Przez całe lata na krakowskim festiwalu występowali wykonawcy inspirujący się twórczością, a nawet samym faktem istnienia tych teatrów – grup intelektualnego odporu - i naporu! SFP nigdy nie miał aspiracji otaczania się aurą jakkolwiek rozumianego „kombatanctwa”. Jednak władza - i okoliczności polityczne -dopisały mu taki właśnie kontekst, dwukrotnie, poprzez niezorganizowanie, przerywając ciągłość imprezy: w ramach tak zwanego „zakazu pomarcowego” w 1968 roku i w wyniku bojkotu środowiska studenckiego w rok po wprowadzeniu stanu wojennego.
 
NIEZALEŻNOŚĆ


SFP zawsze był niezależny – jeśli podlegał cenzurze, to tylko zewnętrznej; nigdy jego ekspresji i artystycznego ducha nie krępowała jakakolwiek koniunktura. Nie był – i nie jest – ogniwem estradowych mechanizmów promocyjnych i komercyjnych. Jest to jego specyficzną słabością – bo nie gwarantuje jego uczestnikom automatycznej, systemowej promocji. Jest to również jego specyficzną siłą – bo nie wyznacza im należności i serwitutów w drodze ku artystycznej profesjonalizacji. Rozwój karier najwybitniejszych laureatów potwierdza tezę o artystycznej wolności SFP.

 
  *   *   *

Obecnie Studencki Festiwal Piosenki jest pointą ponad stu festiwali i konkursów piosenki odbywających się w rocznym cyklu w całej Polsce – od niewielkich miejscowości, po stolicę. Poszczególne imprezy delegują na SFP jednego spośród swoich laureatów, czyniąc w ten sposób krakowskie wydarzenie specyficznym „festiwalem laureatów festiwali”. W przekonaniu dzisiejszych wykonawców SFP, a zwłaszcza uczestników jego konkursu, na festiwalu tym obowiązuje pojęcie „piosenki artystycznej” – wywiedzione ze sposobu rozumienia i kreowania tego gatunku przez – m.in. – Osiecką, Przyborę, Wasowskiego, Młynarskiego, Koniecznego, Zaryckiego, Satanowskiego, Wołka, Cygana – czyli  największych twórców współczesnej polskiej piosenki.                                                                  

      *   *   *

SFP w swojej 52. edycji wraca do współpracy z krakowskim Klubem „Pod Jaszczurami”, przez całe dziesięciolecia ważnym, lub – jak mawia się dzisiaj – kultowym dla studenckiej kultury miejscem.
„Jaszczury” będą dla uczestników konkursu klubem festiwalowym; tutaj odbędą się: Giełda Ostatniej Szansy (25. września), konferencja prasowa festiwalu (17. października), koncert „Czekając na werdykt”  i ogłoszenie werdyktu Jury 52. SFP (21. października).
Także co miesiąc (od lipca) w „Jaszczurach” odbywają się recitale w ramach nowego cyklu „Laureaci Studenckiego Festiwalu Piosenki”. W najbliższym (18. września, godz.18.00) wystąpi absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego i Akademii Muzycznej w Gdańsku, urodzona w Kościelisku Agnieszka Przekupień.

Również w Klubie „Pod Jaszczurami” odbędzie się pierwsze programowe wydarzenie tegorocznego Festiwalu – będzie nim panel dyskusyjny pt. „Sztuka śpiewania piosenek na przykładzie Andrzeja Zauchy” (20. października, godz. 11:00). I miejsce, i temat, i sama postać zawierają podtekst symboliczny: Andrzej Zaucha był (genialnym) autodydaktą, a właśnie wykonawcy – amatorzy występują w konkursach SFP; artysta ten bardzo często śpiewał, a jeszcze częściej bywał w Jaszczurach, a panel odbędzie się w 25. Rocznicę jego tragicznej śmierci.
Przesłuchania konkursowe odbędą się – jak od pewnego czasu niezmiennie – w Małopolskim Ogrodzie Sztuki (20. października, godz. 14:00, 21. października, godz. 11:00).
Również w MOSie dadzą swe recitale ubiegłoroczne laureatki Grand Prix Festiwalu – otrzymały ją ex aequo: Adrianna Maja Kućmierz i Izabella Szafrańska (21. października, godz. 18:00).
Festiwal zakończy Koncert Finałowy (22. października, godz. 18:00); jego pierwszą częścią będzie Koncert Laureatów, drugą – jak zawsze – koncert specjalny.
*     *     *
Tradycją SFP jest wieńczenie każdej jego edycji koncertem nadzwyczajnym – odnoszącym się do istotnych wydarzeń lub ich rocznic, bądź podkreślającym doniosłość artystycznego dorobku związanych z imprezą twórców. Program tegorocznego SFP zamknie koncert poświęcony twórczości Ewy Korneckiej – od lat ściśle współpracującej z festiwalem, także członka jego Rady Artystycznej.

Ewa Kornecka – kompozytorka, aranżerka, pianistka, pedagog, reżyserka; w swojej dyscyplinie, a raczej w mnogości tych dyscyplin, jest jedną z najbardziej krakowskich artystek, a ową „krakowskość” należy kojarzyć wyłącznie superlatywnie; sama o sobie mówi, iż krakowianką jest „ z urodzenia i z zamiłowania”. Kornecka jest inteligentną i wnikliwą czytelniczką poezji tradycyjnej - Gałczyńskiego, czy Tuwima, a jednocześnie okazuje się muzykalna na przejmująco - i przerażająco! – współczesne teksty Nicka Ceve’a.
Zrealizowane pod jej artystyczną i pedagogiczną opieką „Ballady morderców” tego australijskiego twórcy okazały  się jednym z najświetniejszych dyplomów, jakie w ostatnich latach powstały na Wydziale Aktorskim krakowskiej PWST. Kornecka – pedagog ukształtowała w umiejętności śpiewania - i nie tylko „aktorskiego”! – wielu znanych dziś aktorów: to właśnie ona „stworzyła” śpiewających Katarzynę Jamróz, Magdalenę Walach, Przemysława Brannego czy Joannę Liszowską.
Ewa Kornecka, jak prawdziwa krakowianka, nie mogła nie czuć artystycznego wdzięku sztuki absurdu, jakim oddychał superkabaret „Piwnica pod Baranami”. Zbyt suwerenną była jednak osobowością, by w „Piwnicy” być „jeszcze jedną z kolejnych”. Stworzyła więc wraz z grupą krakowskich artystów własną formację; do dziś  świetnie prosperujący pod szeroko (i snobistycznie!) kojarzoną nazwą „Teatr Loch Camelot” ma i swoją artystyczną odrębność i swoją wierną publiczność.
 Kornecka ułożyła także muzykę do stu kilkudziesięciu spektakli teatralnych.
Jej  wrażliwość na poezję, jej wyrafinowane poczucie humoru, imponująca kompozytorska inwencja zdecydowały, że na wiele lat stała się – od strony muzycznej – współtwórczynią sukcesu „Kabareciku” Olgi Lipińskiej – jednej z flagowych pozycji programowych Telewizji Polskiej z jej, niestety minionych, dobrych czasów.
Kondensację artyzmu Ewy Korneckiej – w ilu? i jakich odsłonach? – zobaczymy w drugiej części Koncertu Finałowego 52. SFP.

ip

Słowa kluczowe: krakowski festiwal piosenki, studencki festiwal piosenki, 52 festiwal piosenki studenckiej
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
SnowFest 2019
SnowFest otworzył sezon festiwalowy 2019 - podsumowanie [FOTO]

Zobaczcie zdjęcia prosto z zimowej stolicy polski.

6BM - NEOPHOBIA
Debiutancki album 6BM jest już dostępny. Posłuchajcie!

"NEOPHOBIA" do sprawdzenia na serwisach streamingowych.

6BM
Debiutancka płyta zespołu 6BM wkrótce w sieci

Charakterystyczne dla muzyki 6BM są brak gitary elektrycznej i zmodyfikowany bas, mocna sekcja rytmiczna, duży wpływ elektronicznych brzmień oraz emocjonalny wokal.

Polecamy
Nikola Lipska
"O mój Jezusicku" promuje album Nikoli Lipskiej [WIDEO]

Premiera wydawnictwa została zaplanowana na 6 grudnia 2018.

Baner
Zbliża się jesienna trasa koncertowa Power of Trinity

Poznaliśmy już daty niektórych koncertów.

Polecamy
Ostatnio dodane
SnowFest 2019
SnowFest otworzył sezon festiwalowy 2019 - podsumowanie [FOTO]

Zobaczcie zdjęcia prosto z zimowej stolicy polski.

6BM - NEOPHOBIA
Debiutancki album 6BM jest już dostępny. Posłuchajcie!

"NEOPHOBIA" do sprawdzenia na serwisach streamingowych.