Opis
W programie:
- 19.00 - Machina, reż. Joao Falcao, Brazylia 2006, 90'
W Nordestina, miasteczku na północnym wschodzie Brazylii, 17-letnia Karina marzy o życiu aktorki i poznaniu świata. Zakochany w niej Antonio chce spełnić jej marzenia, choćby na zawsze miałby stracić ją z oczu. Bierze udział w programie telewizyjnym nadawanym z Rio de Janeiro, w którym podejmuje się wyruszyć w 50-letnią podróż w przyszłość. Jeżeli jego wyprawa się nie powiedzie, Antonio zostanie unicestwiony przez machinę śmierci, co również ma być nadawane na żywo w telewizji.
- 21.00 - Retrospektywa Santiago Álvarez:
- Now, 1965, 5`
Muzycznym tłem Now jest utwór Leny Horne - zakazany w Ameryce, ale udostępniony przez artystkę Alvarezowi do wykorzystania w filmie. Ten krótkometrażowy dokument w bardzo poruszający głos potępia rasizm w Stanach Zjednoczonych. Now to film w niezwykle precyzyjny sposób dokonujący syntezy obrazu i dźwięku, powstały głównie z pirackich fragmentów kronik filmowych.
- LBJ, 1966, 18`
LBJ to gorzka satyra na amerykańskiego prezydenta Lyndona B. Johnsona. Film podzielony jest na trzy części, odpowiadające inicjałom Johnsona. L oznacza Martina Luthera Kinga, B Bobby'ego, a J Jacka Kennedego. Álvarez wiąże postać prezydenta ze wszystkimi trzema morderstwami, przedstawiając jego prezydenturę jako kulminację historii socjopolitycznej korupcji.
- 79 primaveras, 1969, 25`
W 1969 roku komunistyczny rząd Wietnamu Północnego zaprosił Alvareza do Hanoi, aby sfilmował pogrzeb Ho Chi Minha - uwielbianego przywódcy ruchu niepodległościowego Viet Min, który założył Demokratyczną Republikę Wietnamu. 79 primaveras to prawdopodobnie najbardziej poetycki film Alvareza, w którym reżyser w eksperymentalnej formie konstruuje i dekonstruuje obrazy z precyzją wirtuoza.
- Hanoi, martes 13, 1965, 37`
Dokument ten w poruszający sposób opiewa kulturę Wietnamu oraz długotrwałą i odważną walkę tego kraju o wolność od chińskiej, japońskiej, francuskiej, a wreszcie amerykańskiej kontroli.